خلاصه ماشینی:
يكي از دلايل عدم توفيق نوآوريهاي آموزشي، ماهيت پروژهاي آنها و كوتاهمدت بودن عمر پروژه است كه باعث ميشود تغييرات با ديدي رفتارگرايانه، مكانيكي و سلسله مراتبي اعمال شوند و در اين بين به عوامل جامعهشناختي كه بر ايجاد تغييرات اثر ميگذارند، توجه چنداني نشود.
دليل اين امر نيز ابعاد جامعهشناختي ايجاد تغييرات است كه عواملي نظير محدوديتهاي ساختاري و اخلاقي، ويژگيهاي شخصيتي معلمان و دانشآموزان، و همچنين، راهكارهاي مورد استفاده در اعمال نوآوريهاي آموزشي را شامل ميشود.
لذا در برنامهريزي و اجراي اين دورهها لازم است به راهكارهايي توجه شود كه با بهكار گرفتن آنها فرصت بازنگري در تجربيات، دانش و مهارتهاي معلمان ايجاد ميشود.
به دليل ارتباط اين مطالب با سه عامل دخيل در ايجاد و تثبيت نوآوريهاي آموزشي كه در ابتداي اين گفتار به آنها اشاره شد، توجه خوانندگان محترم مجله را به اين گزارش جلب ميكنيم.