چکیده:
زمینه: تحقیق و بررسی تفاوتهای زن و مرد در کشورهای غربی با تحقیقات مشابه آن در کشورهایی چون ایران به لحاظ موضوع متفاوت است. هدف این نوع مطالعات در غرب، رسیدن به روشی برای استفاده از تفاوتها در پیشبرد برنامه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی - با وجود ادعای برابری جنسیتی- است. درحالی که در ایران، از تفاوت زن و مرد برای توجیه نابرابریهای عینی در موضوعهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در جامعه استفاده می کنند - در عین اعتقاد و پایبندی به برقراری عدالت جنسیتی-. با مروری بر تحقیقات در حوزه تاثیر تفاوتهای جنسیتی روی اخلاق در غرب، مشخص شد که پژوهشها بیشتر در چهار حوزه توسعه معنوی، ارزش اخلاقی، حساسیتهای اخلاقی و رفتار اخلاقی انجام شده است. گروه بررسی مسائل زنان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تحقیقی به منظور سنجش تفاوت در انتخاب نیازهای اخلاقی زنان و مردان در شهر تهران انجام داده است. در این تحقیق، علاوه بر ارزیابی انتخاب الویتهای اخلاقی زنان و مردان، زمینه پیدایش این نیازها از نظر اجتماعی نیز بررسی شده است.. روش کار: روش تحقیق در این پژوهش، جمع آوری اطلاعات از 2700 نفر زن و مرد در شهر تهران با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه بوده است. یافته ها: این تحقیق نشان می دهد که؛ انتخاب نیاز در زنان، بیشتر در موضوعهای اخلاقی و در مردان، موضوعهای مادی عینی است و عوامل اجتماعی چون شغل نیز در این انتخاب و راههای رفع آن موثر بوده است. نتیجه گیری: تفاوت جنسیتی در انتخاب و اولویت خواسته ها و بهره برداری بهینه از این تفاوتها در طراحی و برنامه ریزیهای کلان جامعه ایران باید لحاظ شود.
خلاصه ماشینی:
"در این زمان جنایتهای جدی و مهم،مشکل مردانه شناخته شدند»(14) تحقیقات براساس رویکرد بتا در این بخش خلاصهای از 4 محور تحقیق ذکر شده با رویکرد«بتا»که بیشتر روی اثبات شباهتها در موضوعهای اخلاقی بین زنان و مردان تأکید دارد،اشاره میشود: توسعه معنوی:کلبرگ،روانشناسی که در زمینۀ رشد اخلاقی صاحبنظر است،به دلیل انگیزههای سیاسی طی جنگ جهانی دوم در رابطه با فراری دادن یهودیان از آلمان نازی و موقعیتهایی که به شکستن قانون میانجامید،بر تبیین نظریۀ رشد اخلاقی رغبت پیدا کرد.
تحقیق حاضر بیشتر با تأکید بر مطلوبیتها و راههای دستیابی به آن برای آینده طراحی شده است،لذا مطلوبیتهای فرد و نوع رابطۀ بین متغیرهای فردی و تأثیر شرایط بیرونی(مانند شغل در دو جنس)در انتخاب راههای رفع نیازها مورد نظر بوده تا زمینهای برای کاربردی کردن برنامههای کلان به نفع همه اقشار جامعه و متناسب با خصوصیات همه امکانپذیر شود.
یافتهها تحلیل آماری متغیرهای جمعیت شناختی و نیازها: تحلیل آماری ذیلا آمده است رابطۀ جنسیت و انتخاب نیازها و راههای رفع آن و شناسایی منبع نیاز را بررسی نموده است، همچنین در این مقاله برای سنجش تأثیر محیط اجتماعی و اقتصادی،متغیر شغل بهعنوان عامل مؤثر در 2 جنس گزارش شده است.
)صورت گرفت که فرد را مخیر به انتخاب 3 اولویت و راههای رفع آن نیازها میکند نکته قابل توجه اینکه هم در تحقیقات در موضوع خاص اخلاقی(ایجاد محدودیت برای انتخاب پرسششونده به یک حوزۀ تخصصی)و هم در تحقیق گزارش شده(انتخاب آزادانه پرسش شونده میان موارد مختلف)انتخاب اخلاقی در زنان نسبت به مردان فراوانی بیشتری دارد."