خلاصه ماشینی:
"بدیهی است که اگر از این زاویه به موضوع بنگریمو واژه"اقتصادی"را صفت"جهاد"بدانیم،پس بایدجهادمان اقتصادی باشد،یعنی باید با ساز و کارهای علمو عمل اقتصادی،در راه خدا"جهاد"کنیم!یا به عبارتدیگر،باید برای رفع نیازهای مادی و به امید حداکثر کردنسود،وارد جهاد فی سبیل الله شویم!که در این صورت،دیگر اثری از جهاد و مفاهیم متعالی آن باقی نخواهد ماندو جهاد به یک لفظ موهوم تبدیل خواهد شد،اما اگر اینرابطه را از جهت مقابل بنگریم و جای صفت و موصوف راعوض کنیم،به مفهوم روشنتر و منطقیتری خواهیم رسید.
البته در این حالت باز هم این اشکال وارد است که اشتغالبه کار اقتصادی به شیوه عملیات جهادی،به معنای حذفمحرک سود و نفی ویژگی ذاتی کار اقتصادی است،اما ایناشکال اولا،در حدی نیست که مزیت ترکیب پیشنهادی،یعنی"اقتصاد جهادی"را نفی کند؛ثانیا،کارکرد محرک سودمتعلق به اقتصادهایی است که مطابق الگوی بازار عملمیکنند،در حالی که با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد ایرانو سهم بالای دولت در آن،عملا محرک سود مدتهاست کهاز بخش عمده اقتصاد ایران حذف شده و جای آن را محرکحقوق و مقام گرفته است."