چکیده:
شاخص های کلیدی عمل کرد سازمان را در تعیین و اندازه گیری میزان پیشرفت در جهت دستیابی به اهداف و مقاصد سازمان، کمک می نمایند. شاخص های کلیدی عمل کرد برنامه ای، اثربخشی (میزان پیشرفت سازمان در حصول به اهداف و برنامه های استراتژیک) را اندازه گیری می نماید. انتخاب این شاخص ها، به دلیل آنکه قضاوت تصمیم گیرندگان در میزان اهمیت و ارجحیت هر یک از گزینه ها و یا معیارهای هر یک از شاخص ها، در شرایط عدم قطعیت می باشد، یک مساله تصمیم گیری چندمعیاره است. در گذشته، از روش های متعددی مانند وزن دهی خطی، AHP، TOPSIST، منطق فازی و برنامه ریزی ریاضی استفاده شده است. در این تحقیق، بر پایه تئوری سیستم های خاکستری روش جدیدی در حل مساله انتخاب شاخص های عمل کرد توسط معیارهای برنامه ریزی استراتژیک پیشنهاد شده است. در ابتدا وزن و رتبه هر یک از معیارهای استراتژیک محور برای تمامی گزینه ها (شاخص ها) توسط متغیرهای زبانی که بوسیله اعداد خاکستری بیان شده اند، تعیین می شود. سپس، با استفاده از روش درجه امکان خاکستری، رتبه بندی شاخص ها و تعیین شاخص های کلیدی میسر می گردد. در انتها نیز جهت روشن شدن مدل و سنجش آن، شاخص های کلیدی برنامه های استراتژیک معاونت آموزش و پژوهش سازمان تعیین شده است.
Key Performance Indicators، help an organization to define and measure the progress of organization toward organizational goals. Key Planned Performance Indicators (KPPI) are the tools for measure the progress of organization toward goals and strategic. Since the Decision Makers are concerned with these attributes and indices in uncertain environments، selection of these indices is a Multiple-Attribute Decision-Making problem. In the past، several methods such as the linear weighting methods، AHP، TOPSIS، Fuzzy Logic and Mathematical programming have been used to solve the indices selection problem. In this thesis، we give a new grey-based approach to deal with the indices selection problem with regards to organizational strategic plans. Firstly، the weights and ratings of strategicbase attributes for all alternatives are described by linguistic variables that can be expressed in grey numbers. Secondly، using a Grey Possibility Degree (GPD)، the ranking order of all alternatives is determined. Finally، an example of indices selection for instruction and research department of IRIB is used to illustrate the proposed approach.