چکیده:
ایدئالیسم استعلایی شالوده نظام فلسفی کانت را تشکیل می دهد. براساس این نظریه، زمان و مکان دو صورت یا قالب درون ذهنی انسان به شمار می آیند. کانت برای توضیح نظر خود علاوه بر ارائه تلقی جدیدی از مفهوم زمان و مکان، اصطلاحات خاصی را به کار می گیرد و به آنها معنای تازه ای می دهد؛ از جمله این اصطلاحات می توان به نمود، پدیدار، برابر ایستا، ابژه و تالیف اشاره کرد. ایدئالیسم استعلایی در برابر ایدئالیسم مادی و تجربی قرار دارد. در این نوشتار سعی می شود ضمن توضیح نظریه ایدئالیسم استعلایی، برخی از مبانی و استدلال های کانت در جهت پروردن و اثبات آن نظریه مورد ارزیابی قرار گیرد. از این رهگذر استدلال خواهد شد که نظر کانت لاجرم به نسبیت و شکاکیت در حوزه شناخت منجر می شود.
Transcendental Idealism is the foundation of kant’s philosophical system. According to this view space and time are two subjective forme of man. Kant for explaining his view not only gives a new grasp of space and time concept، but uses proper terminology and give them new senses. Appearance، phenomenon، gegenstand، object and synthesis are just some of the expressions. Transcendental idealism is opposed to material and empirical idealism. In the article I have endeavoured both explain the transcendental idealism and criticize principles and arguments kant uses to make and demonstrate that view. In this way، In can show that kant’s view necessarily leading to relativism and skepticism in knowledge .