چکیده:
ابداعات ملا صدرا در بحث علم النفس، صورت و سیرت بسیاری از مباحث را متحول کرده است. با این وجود، در برخی از مباحث، بر مبنای گذشتگان سلوک کرده که همین مسئله موجب نوعی ابهام در تعیین تلقی قطعی از برخی آرای ملا صدرا شده است. پرسش اصلی این تحقیق آن است که رویکرد ملاصدرا به مسئلة نفس و بدن، وحدت انگاری است یا دوگانه انگاری؟ در صورت وحدت انگاری، آیا با رویکرد تنوی وی در برخی موارد، قابل جمع است؟ در این مقاله ابتدا سه رویکرد از عبارت و مبانی ملاصدرا برداشت شده است: 1. رویکردی که در آن ملاصدرا تنویت بین نفس و بدن را می پذیرد 2. دیدگاهی که در آن به اتحاد نفس با بدن قائل است 3. رویکردی که به عینیت نفس با بدن معتقد است. در این مقاله اثبات شده که دیدگاه ملاصدرا وحدت تشکیکی است و بین تنویت و اتحاد نفس با بدن منافاتی وجود ندارد. سپس ادله وی بر اتحاد نفس و بدن و عینیت آن دو مورد تحلیل قرار گرفته و اثبات شده برخی از این ادله، مدعا را اثبات نمی کند.
In psychology، Mulla Sadra's initiatives have changed forms and contents of many issues. Nevertheless، in some issues، he has followed the predecessors; and، this has caused some ambiguity in interpreting some Sadra's ideas. The main question in this study is: "Is Mulla Sadra's approach to the problem of "soul-body" a monist one or a dualist one? If it is monist، may it be reconciled with his dualist approach adopted in some other cases? In the present article، three approaches have been identified on the basis of Sadra's writings and principles: 1- an approach in which Mulla Sadra accepts duality between the soul and body; 2- a view according to which he believes in unity of the soul and body; and 3- an approach in which he thinks that the soul is the same as body. In the present article، the author has tried to prove that Mulla Sadra's view is based on gradated unity; and there is no inconsistence between duality and unity of the soul and body. Then arguments posed by Sadra to prove unity of the soul and body and that the two are the same have been discussed and it has been maintained that some of his arguments do not prove his claim.