چکیده:
در این پژوهش «شکل گیری تجسم فضانی در کودکان بینا و نابینا» مورد تحقیق قرار
گرفته است. ۱۵ دختر و پسر ۵ تا ۸ ساله بینا از مهد کودک و دبستان های منطقه ۱
تهران و ۱۵ دختر و پسر ۵ تا ۸ ساله نابینا از آموزشگاه نابینایان، به صورت سهمیهای
انتخاب شدند. همچنین چهار آزمون «اکتشاف لمسی»، «تشخیص اشکال هندسی»، «ادراک
فضایی قسمتهای مختلی شیء» و «تشخیص اشیاء جدید به هنگام چرخش» استفاده شده است.
پس از اجرای آزمون های مذکور در مورد هر یک از آزمون ها، به استخراج نتایج
کمّی مبادرت گردید همینطور به منظور مقایسه میانگین و چگونگی ارتباط
میانگین ها، از آزمون t و همیستگی پیرسن استفاده شد. این نتایج نشان دادهاند که بین
کودکان بینا و نابینا در چهار آزمون باد شده تفاوت های معناداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"بدینمعنا که ساخت فضائی را بهطور ذهنی تغییر شکل میدهیم، و این امر امکان پیشبینی موقعیت اشیاء به هنگام حرکت در فضا را فراهم میکند(شپرد8و کوپر91982،نقل از لاندو(1991)،شکلبندی کلی را براساس نمونههائی ازقسمتهای شیء ممکن میسازد(کوپر 1989،هوچبرک 1978،نقل از لاندو،1991)،و همچنین امکان متمایز کردن اشیاء آشنا را در جهتیابی تازۀ آنها میسورمیگرداند(ژولیکور101988،به نقل از لاندو،1991).
(به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل 2:ردیف اشیاء آزمون ادراک فضائی قسمتهای مختلف شیء آزمون تشخیص اشیاء جدید به هنگام چرخش: هدف از اجرای این آزمون پیبردن به این مسئله است که آیا کودک نابینا همانندکودک بینا میتواند شیء را که قبلا لمس کرده در یک ردیف اشکال جدید پیدا کند؟وحتی اگر شیء را بچرخانیم و همزمان با چرخش آن اشکال جدیدی که از لحاظ ساختفضائی بسیار شبیه با شیء موردنظرند،ارائه دهیم،آیا کودک میتواند شیء را که قبلامورد اکتشاف قرار داده تشخیص دهد؟ ابزار آزمون تشخیص اشیاء جدید،هنگام چرخش:در این آزمایش از چهار ردیف شیءسهتائی استفاده شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل 3:یکی از 4 ردیف اشکال آزمون تشخیص اشیاء جدید در موقعیتهای چرخشی شکل 4:4 ردیف اشکال آزمون تشخیص اشیاء جدید در موقعیتهای چرخشی 3-نتایج آماری و تحلیل دادهها: ارائه دادههای کمی و تجزیه و تحلیل آماری: بررسی جدول 1 میانگین زمان صرف شده(برحسب ثانیه)برای اکتشاف اشیاء نشانمیدهد که میانگین زمانی کودکان نابینا در اکتشاف لمسی اشیاء بسیار بالاتر از میانگینزمانی کودکان بینا است.
پس آیا تجسم کودک بینا با کودکنابینا فرق دارد؟در این تحقیق به این نکته رسیدیم که فعالیتهای اکتشاف لمسی کودک نابینا بهطورطبیعی تحول مییابد و این امکان را برای وی فراهم میکند که بتواند اطلاعات مهمی رااز اشیاء استخراج کند."