خلاصه ماشینی:
"پیامدهای هدفمند کردن یارانهها به لحاظ وجود لایهها، متنوع و متفاوت است؛بنابراین میتوان به عنوان نمونه به مواردی از آن اشاره کرد: 1-افزایش قیمتهای نهادههای تولید 2-ظهور و بروز تورم و افزایش هزینه نهادههای تولید 3-احتمال افزایش تقاضای کل 4-افزایش هزینه دولت در مصرف انرژی 5-دوران تورمی و کاهش تولیدات 6-داراییهای صاحبان درآمد متغیر 7-انتقال هزینههای تحمیل شده طبقات بالای درآمدی به دیگران 8-توزیع مجدد درآمد و دریافتی نسبی 9-روی آوردن به مشاغل و فعالیتهای غیر استاندارد اما انتظار میرود،با هدفمندسازی یارانههای انرژی،کارآیی نظام اقتصادی از طریق آزادسازی قیمت انرژی افزایش یافته و مصرف انرژی بهینه،قاچاق آن و مخارج عمومی کاهش یابد و عدم تعادلهای بودجهای رفع گردد و شکاف مصرف انرژی بین گروههای درآمدی تقلیل یابد.
(حجتزاده،1383) جایگاه وسایل ارتباط جمعی در شکلگیری الگوی مصرف در جهت هدفمند کردن یارانهها عصری که هماکنون در انتهای آن به سر میبریم،دیری نخواهد پایید که با ورود بزرگراههای ارتباطی و عمومیت و فراگیری آن در متن زندگی روزمره اجتماعی،به پایان خود برسد،اما تا پیش از وقوع کامل این رویداد و تحول عظیم تاریخی،باید پذیرفت که برتری و غلبه با تلویزیون است؛ به ویژه آنکه با پخش مستقیم و جهانی تصاویر تلویزیونی از طریق امواج ماهوارهای،این وسیله ارتباطی،به رسانهای بیرقیب تبدیل شده است که میتواند بیشترین تأثیر را بر مخاطبان خود و محیط اجتماعی پیرامون آنها باقی گذارد.
برخلاف حقوقبگیران،افراد دارای مشاغل آزاد و کارفرمایان منابع مختلفی را دارا بوده و با مشکلات و فشارهای مختلفی نیز مواجه میشوند که این عوامل میتواند تصمیمات مصرفی آنها را تحت تأثیر قرار دهد،همچنین باید تغییرات غیر قابل پیشبینی در میزان درآمد حقوقبگیران(به خاطر بیکاری، تغییر شغل ترفیع و یا تنزل رتبه)مورد توجه قرار گیرد."