چکیده:
تقاضای بیمه ممکن است موجب شود بیمه شونده بیش از مقدار پیشبینی شده بر شرکت بیمهی خسارت وارد کند و هزینههای شرکت را افزایش دهد. چنانچه پس از تقاضای خدمات بیمهای، نرخ خسارت شرکت بیمه به دلیل رفتار مصرف کننده، افزایش یابد، مخاطرهی اخلاقی رخ داده است. درمطالعهی حاضر ابتدا ادبیات مخاطرهی اخلاقی مورد بررسی قرار گرفته و سپس وجود مخاطرهی اخلاقی در بازار بیمهی اتومبیل شرکت سهامی بیمهی ایران به عنوان یک مطالعهی موردی ارائه شده است. در این مقاله به روش ناپارامتری، وجود مخاطرهی اخلاقی در بازار بیمهی اتومبیل ایران آزمون شده است. روش مورد استفاده به منظورآزمون وجود مخاطرهی اخلاقی در مقاله ،بررسی رابطهی بین ارزش اتومبیلهای بیمه شده وخرید بیمهی بدنه اتومبیل میباشد. چنانچه نسبت اتومبیلهای با ارزش پایین در دهکهای ارزشی زیرین در میان خریداران بیمهی بدنه زیاد باشد، فرضیهی عدم وجود مخاطرهی اخلاقی رد میشود. طبق یافتههای تحقیق، فرضیهی مقاله مبنی بر عدم وجود پدیدهی مخاطرهی اخلاقی در بازار بیمهی اتومبیل رد شده است. به عبارت دیگر در بازار بیمهی اتومبیل ایران درصد بالایی از بیمهگذاران اتومبیلهای کم قیمت، بیمهی بدنهی اتومبیل خریداری کردهاند، که این موضوع فرضیهی عدم وجود مخاطرهی اخلاقی را رد میکند.
The purchase of insurance may cause the insureds to increase the costs of insurance companies، compared to their estimation of costs. If after the demand of insurance services، the loss ratio of insurance companies increases because of consumer behavior، moral hazard will be evident.
In this paper، after introducing the literature، the presence of moral hazard in Iran Insurance Company is tested via a non-parametric method.
We assess the relationship between the value of cars and purchase of collision insurance in order to test for existence of moral hazard. If the percentage of low value cars in bottom quantiles among purchasers of collision insurance is high، the hypothesis of non-existence of moral hazard is rejected. Our study shows the hypothesis of non-existence of moral hazard is rejected. In other words، a considerable fraction of low value car owners purchased collision insurance. We conclude that there exists moral hazard phenomenon in Iranian car insurance market.
خلاصه ماشینی:
"m yerffoeg,nosgdoh dna drahcir,retrac-7 eht no etabed eht no scimonoce tsoc noitcasnart fo stset laciripme E} {E -461.
در مطالعهی حاضر ابتدا ادبیات مخاطرهی اخلاقی مورد بررسی قرار گرفته و سپس وجودمخاطرهی اخلاقی در بازار بیمهی اتومبیل شرکت سهامی بیمهی ایران به عنوان یک مطالعهیموردی ارائه شده است.
روش مورد استفاده به منظور آزمون وجود مخاطرهی اخلاقی در مقاله،بررسی رابطهی بینارزش اتومبیلهای بیمه شده و خرید بیمهی بدنه اتومبیل میباشد.
refinej عبدلی(1385)،ضمن معرفی و بررسی امکانپذیری قراردادهای بیمۀ سازگاراطلاعاتی نش،قراردادهای بیمهی شخص ثالث با این رویکرد را مورد بررسی قرار داده وعدم سازگاری اطلاعاتی این قراردادها را نشان داده و نتیجه گرفته است که اینقراردادها سازگاری اطلاعتی ندارند و امکان طراحی قراردادهای سازگار اطلاعاتی بادر نظر گرفتن مشخصههای ریسکی افراد وجود دارد،که موجب کاهش احتمال خطر وافزایش نسبت حق بیمۀ دریافتی به خسارات پرداختی میشود.
زمانی بیمهگذار بیمهی غیرجامع را خریداریمیکند،که مطلوبیت انتظاری وی از مطلوبیت انتظاری بیمهی جامع بیشتر باشد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرض مقاله این است که مخاطرهی اخلاقی وجود ندارد زمانیکه (به تصویر صفحه مراجعه شود) (1)- .
این امر درحقیقت به این معنی است که انگیزهی مخاطرهی اخلاقی برای فرد وجود نداشته و دردو حالت(بیمهی جامع و غیر جامع)اختلاف معناداری در احتمال وقوع تصادف وجودندارد.
مثلا حالتی که فردی که بیمهنامه را خریداری کرده،مرد است درتهران زندگی میکند،ماشین وی پراید است و سال ساخت آن قبل از 1380 میباشد (به تصویر صفحه مراجعه شود)در رابطهی فوق احتمال این است که فرد که i ام بیمه بدنه خریداری کرده باشد."