چکیده:
هدف: نقد و بررسی رشته مطالعات خانواده.
روش: اسنادی و کتابخانه ای.
یافته ها: هرگونه سرمایه گذاری در خصوص خانواده، منافع فراوانی را برای فرد، خانواده و جامعه به ارمغان خواهد آورد. ساختار جمعیتی کشور، تغییرات فرهنگی، ارزشی و روابط خانوادگی، آمار ازدواج و طلاق، نیازهای اساسی جوانان، نشان دهنده اهمیت و ضرورت نگاه تخصصی و همه جانبه به امر خانواده است. طراحی نظام جامع مطالعات خانواده یا خانواده پژوهی از الزامات اساسی و محوری به ویژه در جامعه اسلامی محسوب می شود؛ زیرا کشور فاقد هر گونه نظام برنامه ریزی برای مطالعات علمی خانواده است.
نتیجه گیری: این رشته با اینکه چند سالی است در برخی از دانشگاه ها دایر شده، اما مورد استقبال قرار نگرفته و عناوین و سرفصل های آن از کاستی های جدی رنج می برد. در این مقاله راهکارهایی از جمله: اصلاحات رشته، حذف درس تجزیه و ترکیب، آشنایی با کلیات علوم قرآن و حدیث، حقوق بشر، اقتصاد خانواده و همچنین تغییر عنوان ماخذشناسی اسلامی به ماخذشناسی خانواده، پیشنهاد شده است.
Aim: The present study aims to analyze the course of family studies in universities.
Method: The method used in this research is library and descriptive.
Results: The results of the paper indicate that present planning and educational framework is proper and complete but the executive phase is confronted by obstacles such as: to employ qualified university professors according to university criteria and goals of the mentioned course of study – to find suitable educational resources.
Conclusion: It is necessary to plan a research project on educational resources rather than just preparing lessons schedule. At the end of the paper، the author of the article suggests developing criteria to evaluate educational schedule-cooperation with other universities، having the same field of study- developing PhD in family rights and ….
خلاصه ماشینی:
"2 *نقد و بررسی متون درسی یکی از مشکلات موجود در تدوین سرفصلهای دروس رشتۀ حقوق خانواده و نیز اجرای آنها،نبود متون درسی است؛به گونهای که غیر از واحدهای حقوق خانواده(2 و 1)،تقریبا تمام واحدهای ارائهشده،بدون منبع اصلی در برخی دروس،همچنین بعضی منابع بسیار کلی و بدون عنوان یا صرفا به عنوان منبع فرعی و حاشیهای میتواند مورد استفاده قرار گیرد که به چند مورد آن اشاره میشود: *«خانواده در قرآن و سنت» هدف از این درس،آشنایی با نگرش سیستمی نظام حقوقی،اخلاقی و توصیفی اسلام در حوزۀ خانواده و بررسی گزارههای مرتبط،ارائۀ الگوهای نمادین و کارامد در عصر بحران هویت خانواده،نقد تحریفهای موجود و بررسی نقش خانواده در ثبات و تعالی جامعه،رویکرد مقاصد،مصالح و حکمت در بنای حقوقی خانوادۀ دینی است.
*پیشنهادها *ارائۀ طرح پژوهشی برای تألیف کتاب به جای تدوین درسنامه؛ *برنامهریزی برای جذب دانشآموختگان مستعد دانشگاه در راستای رفع خلأهای پژوهشی و آموزشی رشته؛ *هدایت دانشجویان،برای انتخاب موضوعات پایاننامه به سمت تلفیق مباحث فقهی،حقوقی و جامعهشناختی،به منظور انطباق طرحهای پژوهشی با عرف و انتظارات جامعه؛ *تعیین شاخصهایی برای ارزیابی به منظور فراهم کردن امکان بازبینی برنامۀ آموزشی با عنایت به اجرای آن در چهار دوره؛ *برنامهریزی و برگزاری نشستهای دانشافزایی برای استادان و پایش مستمر وضعیت آنان به منظور ارتقای سطح علمی استادان و انطباق آنان با اهداف رشته؛ *برنامهریزی برای راهاندازی مقطع دکتری رشتۀ«حقوق خانواده»به منظور روشن شدن چشمانداز تحصیلی آن؛ *برقراری تعامل با دیگر دانشگاههایی که رشتههای مشابه تأسیس کردهاند؛مانند کارشناسی ارشد «حقوق خانواده»در دانشگاه علوم قضایی و دکتری«حقوق زن در اسلام»در دانشگاه تربیت مدرس،به منظور استفاده از ظرفیتهای مشترک و تبادل تجربهها."