چکیده:
هدف پژوهش حاضر تهیه جدول های هنجار برای «سیاهه شادکامی فوردایس- اصفهان» بود. «سیاهه شادکامی» توسط آیزنک (1990) بر اساس چهارده اصل شادکامی فوردایس ساخته شده است. این ابزار در دانشگاه اصفهان ضمن ترجمه و بازنگری شده و با توجه به مطالعات داخلی ضمن اضافه شدن مهارت بیان احساسات به آن، تحت عنوان «سیاهه شادکامی فوردایس- اصفهان» آماده شد. این ابزار در نمونه ای 727 نفری از دانشجویان دانشگاه های اصفهان اجرا شد. نمرات خام حاصل از این مطالعه به نمرات Z و T و رتبه درصدی تبدیل شد و جدول هنجار برای مهارتهای شادکامی بطور جداگانه به دست آمد. در ضمن قبل از تعیین جدول هنجار ویژگی های روانسنجی پرسشنامه تعیین شد. بدین ترتیب که روایی محتوایی ابزار توسط پنج متخصص تایید شد؛ روایی همزمان آن از طریق محاسبه همبستگی نمرات با نمرات سیاهه آکسفورد 0.73 بدست آمد. روایی سازه آن هم در پژوهش عابدی (1381) معین شد به گونه ای که این سیاهه توانست گروه افسرده و غیرافسرده را از هم متمایز سازد. اعتبار سیاهه به روش آلفا در یک نمونه 200 نفری 0.92محاسبه شد و به روش بازآزمایی در یک نمونه 50 نفری 0.7 بدست آمد. از نتایج این مطالعه متخصصان تعلیم و تربیت می توانند در مراکز مشاوره و روان درمانی و همچنین برنامه ریزی جهت آموزش شادکامی استفاده کنند.
خلاصه ماشینی:
"این ابزار در دانشگاه اصفهان ضمنترجمه و بازنگری شده و با توجه به مطالعاتداخلی ضمن اضافه شدن مهارت بیان احساسات بهآن،تحت عنوان«سیاهۀ شادکامی فوردایس-اصفهان»آماده شد.
بدین ترتیب کهروائی محتوائی ابزار توسط پنج متخصص تأییدشد؛روائی همزمان آن از طریق محاسبه همبستگینمرات با نمرات سیاهه آکسفورد 0/73 بدستIB}(به تصویر صفحه مراجعه شود)(*)دریافت مقاله:85/8/14،پذیرش نهایی:86/4/10 (**)دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان (*) fo ytisrevinU ygolohcysP dna noitacudE fo ytlucaF moc.
ج. به منظور سنجش میزان فهم پاسخگویان یک پرسشنامه با پنج سؤال طراحی شد و همراهبا این پرسشنامه به پنجاه نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان که به صورت تصادفی انتخاب شدهبودند داده شد تا نظر خود را در مورد میزان قابل فهم بودن سؤالات اعلام نمایند.
جدول 2-شاخصهای توصیفی نمرات آزمودنیها در خردهمقیاس و کل پرسشنامه شادکامی آکسفورد (به تصویر صفحه مراجعه شود)&%04611YSRG046G% ز.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 5-مقایسه میانگین نمرات مهارتهای چهاردهگانه شادکامی در مطالعه حاضر و مطالعه آیزنک(1990) (به تصویر صفحه مراجعه شود)برای مقایسۀ نتایج این مطالعه و مطالعۀ آیزنک در جدول 5 میانگین و انحراف معیار نمراتدو مطالعه در چهارده مهارت آمده است.
مشاوران و روان درمانگران و متخصصان تعلیم و تربیت کهدر خصوص افزایش شادکامی افراد فعالیت میکنند با انجام این آزمون و تبدیل نمرات خام به رتبه درصدی یا نمره T میتوانند وضعیت آنان را در پانزده مهارت شادکامی تعیین کرده و باکشف نقاط قوت و ضعف آنان در این مهارتها برنامهریزی لازم را در خصوص آموزششیوههای مناسب برای افزایش شادمانی فراهم آورند.
ضمن اینکه در پژوهشهایی که با هدفبررسی روشهای مختلف برای افزایش مهارتهای شادکامی انجام میگیرد نیز از این سیاههبه عنوان پیشآزمون پسآزمون استفاده نمود."