چکیده:
آزادانگاری نظریهای است که از یک سو ارادهی آزاد را ناسازگار با موجبیتگرایی میداند و از سوی دیگر معتقد به وجود ارادهی آزاد و امکان تحقق آن در شرایط ناموجبیتی است. با تعریف فوق چالشهای آزادانگاری، ابتدا نشان دادن ناسازگارگرایی ارادهی آزاد با موجبیتگرایی و سپس توضیح چگونگی معقولیت و وجود ارادهی آزاد در شرایط ناموجبیتی است. چالش دوم آزادانگاران بسیار دشوارتر از چالش اول آنها است. زیرا در شرایط ناموجبیتی به نظر میرسد کنشها و انتخابهای عامل شانسی و اتفاقی باشند و تحت کنترل عامل و هیچ چیز دیگری نباشند. بسیاری از آزادانگاران سنتی برای حل چالش دوم آزادانگاری از مؤلفههایی فراطبیعی بهره جستهاند. اما برخی از فیلسوفان مانند رابرت کین کوشیدهاند بدون پیشفرضهای متافیزیکی و با رویکردی منطبق بر دانش نوین به بازتعریف ارادهی آزاد بپردازند. این مقاله به بررسی آرای رابرت کین و انتقادات مطرح شده نسبت به آن میپردازد.
Libertarians on the one hand hold that free will is incompatible with determinism, and on the other hand free will is real and can be realized even in indeterministic conditions. Therefore, libertarianism tries to show that firstly how determinism and free will are incompatible and secondly how free will can be possible in an indeterministic world. The second challenge seems to be more difficult than the first one, since in indeterministic conditions agent's actions and choices would seem to be matter of luck and not under control of the agent. Most of traditional libertarians had tried to solve these problems by appealing to non-natural factors. However, some people like Robert Kane have presented their solutions without any explicit metaphysical presupposition. They believe that modern sciences can resolve the problem of free well. In this essay, we will firstly explore Robert Kane's ideas and then try to take a critical view on it
خلاصه ماشینی:
"وی برای اثبات ادعای خود، استدلال خود را بر اساس آنچه پیشتر گفته شد، صورتبندی میکند: اگر 1- ارادهی آزاد ایجاب میکند 2- مسئولیت نهایی اراده و خواستهای ما و کنشهای ما از آن ما باشد، آنگاه ایجاب میکند 3- کنشهایی مبتنی بر تنظیم اراده در زندگی ما وجود داشته باشد که به نوبهی خود باید 4- شرایط چندگانه را ارضا کند.
(عامل در این مثال به صورت عامدانه، عقلانی و ارادی میتوانسته است به گونههای دیگری عمل کند، یعنی بدیلهای ممکنی در اختیار داشته است) با توجه به مثال فوق، اکنون استدلال به این شکل کامل میشود: اگر 1- ارادهی آزاد ایجاب میکند 2- مسئولیت نهایی اراده و خواستهای ما و کنشهای ما از آن ما باشد، آنگاه ایجاب میکند 3- کنشهایی مبتنی بر تنظیم اراده در زندگی ما وجود داشته باشد که به نوبهی خود باید 4- شرایط چندگانه را ارضا کند.
اما پرسش این است که چنین کنترلی برای داشتن مسئولیت، کافی است؟ به نظر اکانر این مقدار از کنترل عامل برای داشتن مسئولیت اخلاقی ناکافی است، مگر اینکه تفسیر کین از عاملیت و داشتن هویت شخصی، 4 تفسیری تقلیلگرایانه باشد و هویت شخص متشکل از اجزای تصادفی 5 Self Network Kane, R.
انتقادات به کین در پاسخ به پرسش وجود ارادهی آزاد در یک ساختار طبیعی مانوئل وارگاس 1 از منتقدان آزادانگاری میگوید در نظریهی کین کنشهای خویشساخته، نتیجهی نوع خاصی از فرآیندهای ناموجبیتی در مغز هستند؛ چنین حالت آشوبناکی در اثر شرایط ناموجبیتی در سطح پایین (برای مثال سطح کوانتومی) در مغز ایجاد شده است."