خلاصه ماشینی:
"با پیدایش دائرة المعارفهای جدید و استاندارد کنونی در غرب -که مسلما به پیروی از همان مجموعه سازیهای جهان اسلام،شکل گرفتند ولی با روشها و متدهای علمی و الفبایی شده-در جهان اسلام و کشورهای عربی نیز حرکت و نهضت دائرة المعارف نویسی به شکل جدید،آغاز گردید و عنوان«دائرة المعارف»برای نخستین بار،توسط پطرس بستانی،در حدود 6781 م وارد زبان عربی و فرهنگ اسلامی گردید،و گرچه در همان آغاز،مقاومتهایی در برابر این اصطلاح و عنوان در جهان عرب پدید آمد و بیشتر دوست داشتند که از عنوان«موسوعه»استفاده کنند،اما با چاپ مجلدات مختلف این دائرة المعارف بتدریج،اصطلاح دائرة المعارف در جهان عرب (به تصویر صفحه مراجعه شود) جایگاهی خاص پیدا کرد.
در مورد اسامی اعلام و دولتها،چند نکته مورد توجه قرار میگیرد که به این شرح است: الادب العربی»ارجاع و در ذیل آن عنوان مطرح میشود،اما بحث دربارهء ادبیات یک دولت،درست زیر نام همان دولت میآید.
2. با اینکه این موسوعه در حقیقت نوعی دائرة المعارف عمومی است و ادعا هم شده که این موسوعه به صورت عمومی و استاندارد تهیه شده،ولی در عمل-و دست کم در عناوین و موضوعاتی که در جلد اول آمده-این ادعا به اثبات نرسیده است،زیرا اولا مقالات تهیه شده،مانند سایر دائرة المعارفهای بین المللی استاندارد و با ضوابط شناخته شده نیست و ثانیا در این موسوعه،نسبت به عناوین و موضوعات،اصطلاحات و مدخلهایی که مربوط به ایران یا برخی از کشورهای اسلامی دیگر است،کم توجهی شده،به عنوان مثال: بین ایران و هند تفاوت فراوانی به چشم میخورد،زیرا در این دایرة المعارف خیلی از عناوین بزرگان هند آمده،درحالیکه از بزرگان ایران نامی برده نشده است."