خلاصه ماشینی:
"او خود در مطلع کتاب پیرامون انگیزهء تألیف و ویژگیهای این اثر و شیوهء نگارش خویش چنین مینگارد: «و چون مشاهدهء آیات و معجزات با استماع آن از عدول و ثقات-چنانکه دانستی-نسبت به بعضی از اهل سعادت، (به تصویر صفحه مراجعه شود) موجب اصل ایمان است و نسبت به بعضی دیگر موجب زیادتی ایقان و اذعان،لاجرم علمای دین و مقتفیان آثار سید المرسلین-صلی الله علیه و آله و أصحابه أجمعین-شفقه علی أمته و ترغیبا فی متابعه سنته،در ذکر شواهد نبوت و دلایل رسالت وی کتب ساختهاند و در بیان آن جدا از سایر احوال مصنفات پرداخته و چون این فقیر به مطالعهء بعضی از آنها مشرف شد و فایدهء مطالعهء آن را که قوت محبت و داعیه حسن متابعت است در خود بازیافت،خواست که از آن فایده، سایر مسلمانان منتفع شوند بتخصیص عزیزانی که این فقیر را نسبت به ایشان،صدق محبتی و خلوص عقیدتی هست؛و پیشتر از این استدعای جمع کتاب نفحات الانس من حضرات القدس-که در بیان سیر و احوال مشایخ صوفیه است-کرده بودند،لاجرم آنچه در آن کتب پراکنده بود تسهیلا للمؤنه در یک جای جمع کرده شد و تعمیما للفائده به عبارات فارسی ایراد افتاد و طلبا للاختصار حذف طرق مختلفه و اسانید متنوعه کرده آمد؛و چون کمالی که تابعان را به واسطهء متابعت حاصل میشود،شاهد کمال کتبوع است و کرامت و فضیلتی که از امت ظاهر میگردد،از قبیل معجزات پیغمبر ایشان است ذکر بعض احوال و آثار آل و اصحاب آن حضرت و تابعین و تبع تابعین تا طبقهء صوفیه که در بیان احوال ایشان-چنانکه گذشت- علیحده کتابی جمع کرده شده بود،به آن منضم گردانیده آمد؛و چون ثبوت نبوت آن حضرت به واسطهء تواتر اخبار به نوع معجزه به جایی رسیده است که هیچ سعادتمندی را در آن دغدغهء آشتباه نمانده است،پس فایدهء عظمی در این تألیف،تقویت یقین راهنوردان راه طریقت و جوانمردان اهل حقیقت تواند بود."