چکیده:
شناحت الگوبرداری و صیانت از سیره اهل بیت علیهم السّلام برای ماندگاری و
انتقال پیام عاشور به آیندگان, وظیفة همگان است. رسیدن به فهم بهتر و جدید
از این مهم را میتوان به کمک شاخهای از علوم اجتماعی؛ یعنی دانش ارتباطات
و مدلهای آن» کسب نمود.
در این نوشتار پس از مروری بر سیرة اهل بیت علیهم السّلام و موضوعات پیراسو نآن.
برای فهم بهتر دلایل موفقیت اهل پیت در ماندگا رکردن و انتقال پیام عاشورا که
تامین نیازهای اساسی مخاطبان است از مدل معروف به مثلث هایدر کمک گرفته
شده است و روشهای ائمه اطهار علیهم السّلام یعنی توجه و تمرکز بربعد عاطفی انسان,
استفاده از تشویقهای قراوان و به کارگیری قانون تکرار و تمرین» برای رسیدن به
هدف ماندگاری, انتقال و صیانت از پیام عاشوراء تبیین شده است.
خلاصه ماشینی:
"مجموعه روایتهای نقل شده در مورد سیره اهل بیت علیهم السلام در زمینه ماندگاری و انتقال پیام عاشورا را میتوان در این موضوعها تقسیمبندی نمود: الف:تأکید بر ویژه و خاص بودن حضرت امام حسین علیه السلام در روایات ائمه اطهار علیهم السلام.
با توجه به این سیرۀ گرانبها،خواهیم دید عواملی که موجب عزت نفس در مخاطبان،به عنوان گیرندگان پیام اهل بیت علیهم السلام بهعنوان پیامفرست و برآورده شدن این نیاز آنها شده است بهسبب دو عامل مهم میباشد: 1-1-منزلت و شخصیت ویژۀ امام حسین علیه السلام در نزد رسول اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام و وجود آیاتی در قرآن مجید در شأن آن حضرت{CP76CP}موجب عزت نفس در کسانی میشود که خود را پیرو و تابع آن حضرت و شیعه و محب او میدانند.
بههمین سبب در این مقاله کوشیدیم ضمن شناخت روشها و سیرۀ اهل بیت علیهم السلام برای ماندگار کردن و انتقال پیام عاشورا و ارائه آن در پنج محور:1-تأکید بر ویژه و خاص بودن حضرت امام حسین علیه السلام،در روایات ائمه اطهار علیهم السلام،2-جری و تأویل آیات قرآن،3-بیان خطبهها در دفاع از آن حضرت،4-نقل مظلومیت آن حضرت و تشویق به گریه و عزاداری برای امام حسین علیه السلام،5-تشویق به زیارت امام حسین علیه السلام با کمک علم ارتباطات و مدل ارتباطی هایدر به رمز موفقیت اهل بیت علیهم السلام در این راه که توجه به نیازهای اساسی مخاطبان خویش با توجه به دو بعدی بودن انسان بود،پیبریم."