چکیده:
این پژوهش با رویکرد تحلیلی و اسنادی و با هدف بررسی بایدها و نبایدهای اخلاقی در رسانه ملی تدوین یافته است. سؤال اصلی این است که در اسلام چه ارزشهای اخلاقی و بایدهایی برای عرصه رسانه، وجود دارد؟ «اخلاق رسانه، معرفی چارچوب نظری است که اصحاب رسانه ملزم به رعایت آن هستند. «رسانه دینی»، رسانهای هدایتگر، دینمدار و اخلاق محور است، به گونهای که در همه برنامههای خود، ملاک را محوریت خدا، دین، آموزههای دینی، اخلاقی و معارف اهلبیت( قرار میدهد. مهمترین ارزشهایی که باید رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران بدان پایبند باشد، عبارتاند از: مسئولیتپذیری، شجاعت و شرافت حرفهای، حقگرایی، بازنمایی واقعیات و عدم تحریف و دستکاری آن، صداقت و راستگویی، عینیت، اعتبار و روایی برنامهها، اجتناب از غوغاسالاری رسانهای، رعایت حرمت مخاطبان، رعایت مصالح نظام اسلامی، حفظ حریم خصوصی، حفظ رازداری و امانتداری، حق دستیابی به اطلاعات سازنده و مفید، ترویج محاسن و مکارم اخلاقی و حرمت سانسور و خودسانسوری.
خلاصه ماشینی:
"مهمترین ارزشهایی که باید رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران بدان پایبند باشد، عبارتاند از: مسئولیتپذیری، شجاعت و شرافت حرفهای، حقگرایی، بازنمایی واقعیات و عدم تحریف و دستکاری آن، صداقت و راستگویی، عینیت، اعتبار و روایی برنامهها، اجتناب از غوغاسالاری رسانهای، رعایت حرمت مخاطبان، رعایت مصالح نظام اسلامی، حفظ حریم خصوصی، حفظ رازداری و امانتداری، حق دستیابی به اطلاعات سازنده و مفید، ترویج محاسن و مکارم اخلاقی و حرمت سانسور و خودسانسوری.
» 324 152 رسانه ملی که باید امین مردم در ارائه اطلاعات و اخبار درست به مخاطبان باشد، شایسته است از این موقعیت خود در نظام اسلامی به خوبی بهره برده، به مقابله با نیرنگها، دو روییها و فریبها و شایعات رایج در جامعه بپردازد، زیرا از لوازم یک رسانه دینی، پایبندی به اصول اخلاقی و فضایل و اجتناب از رذایل اخلاقی است.
بنابراین، رسانه ملی در نظام اسلامی باید در نقل و قول و محتوای اخبار، برنامهها یا اطلاعاتی که منتشر میکند، نهایت دقت را مبذول کرده تا چیزی بر خلاف مصالح جامعه دینی و ارزشهای مقبول مردم مسلمان منتشر نکند، زیرا عدم رعایت مصالح نظام اسلامی در رسانه ملی، به دور از اخلاق اسلامی و نیز مخالف مبانی و اصول پذیرفته شده دینی است.
(حجرات:6) بنابراین، یکی از فضایل و بایدهای اخلاقی در عرصه رسانه، حفظ اسرار، رازداری و امانتداری در حفظ اطلاعات یا اخبار است و بر این نکته تأکید دارد که آنچه درباب اطلاعرسانی و انتقال اخبار یا اطلاعات به عنوان سر و راز شمرده میشود و غیرقابل انتشار است، باید حفظ شود و از انتشار آن جلوگیری گردد و همواره به عنوان راز، نگهداری شود."