چکیده:
این تحقیق با عنوان سنجش میزان رضایت زائران از مجاوران خدمت رسان در شهر مشهد و عوامل موثر بر آن در تابستان 1387 انجام شده است. چارچوب نظری تحقیق را نظریات مراتب نیازهای مازلو، نظریه آلدرفر، نظریه برابری، نظریه فرهنگ کیفیت، نظریه تسری، نظریه مبادله، نظریه آلن تورن، نظریه میدان کورت لوین، دیدگاه آگاهی و نظریه کامبل تشکیل می دهد. بر این اساس، فرضیات تحقیق ارائه و مدل سازی شد. تحقیق پیمایشی و ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه با 78 سوال بود. جامعه آماری، زائران شهر مشهد با حدود 3 میلیون نفر با حجم نمونه 390 نفر به صورت تصادفی از طریق فرمول کوکران با 5/0 = p و 5/0 = q محاسبه و پرسش نامه ها تکمیل گردید. فرضیات با متغیرهای مستقل تبعیض، هزینه زندگی، رضایت از سفرهای قبلی به مشهد (موفقیت)، رضایت اقوام از سفر به مشهد (تسری)، احساس امنیت و رضایت از محیط شهر مشهد تایید شد و فرضیات رابطه پایگاه اقتصادی - اجتماعی و مدت اقامت در مشهد با رضایت زائران تایید نشد.
خلاصه ماشینی:
"/> چکیده تاریخ دریافت: 20/3/1390- تاریخ پذیرش: 28/9/1390 این تحقیق با عنوان سنجش میزان رضایت زائران از مجاوران خدمترسان در شهر مشهد و عوامل مؤثر بر آن در تابستان 1387 انجام شده است.
2- متغیرهای رضایت از هزینه زندگی، احساس امنیت در شهر و رضایت از محیط زندگی رضایت از هزینه زندگی میانگین برابر با حدود 7/2 میباشد و بیشترین فراوانی یا نما مربوط به نمره 3 یا متوسط است و انحراف معیار آن برابر با 1 است.
همچنین در متغیر احساس راحتی و امنیت در شهر میانگین حدود 4 و بیشترین فراوانی نیز مربوط به نمره 4 یا زیاد و انحراف معیار حدود 96/0 است؛ یعنی زائران از وضعیت امنیت در شهر به میزان زیادی رضایت دارند.
همچنین میانگین نمره رضایت از رستورانها و اغذیهفروشیها نیز حدود 3، میانه و نما 3 میباشد و با بررسی انحراف معیار و اینکه نمرات از 5 محاسبه شده است، نمره رضایت زائران از این دو متغیر متوسط است.
به این ترتیب و با مبنا قرار دادن میانگین و محاسبه آن از روی انحراف معیار میتوان گفت که میزان رضایت زائران در ماه شهریور نسبت به ماه مرداد حدود 10 درصد یا یک نمره از ده نمره افزایش یافته است.
با توجه به نمرات میانگین، میانه و نما براساس انحراف معیار میتوان نمره میانگین را به عنوان معیاری برای بررسی میزان رضایت زائران از خدمات محل اسکان و براساس نمره 20 قرار داد.