چکیده:
هدف: مطالعه موثر را باید یکی از عوامل و ابزارهای توسعه علمی کشور به شمار آورد. و در این بین، نقش دانشجویان در پیشرفت و توسعه کشور نقشی بی بدیل تلقی تواند شد. در پژوهش حاضر میزان آگاهی دانشجویان رشته معماری از شیوه های گوناگون مطالعه (شامل خواندن اجمالی، تندخوانی، عبارت خوانی، دقیق خواندن، خواندن تجسسی، و خواندن انتقادی) مورد بررسی قرار گرفته و بر حسب جنسیت و مقطع تحصیلی ایشان ارزیابی شده است. روش پژوهش: شیوه پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی، و جامعه آماری آن شامل تمامی 1657 نفر دانشجوی رشته معماری دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد می باشد که در نیمسال اول سال تحصیلی 90ـ 89 در چهار مقطع کارشناسی ارشد، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته، و کاردانی مشغول تحصیل هستند. یافته های پژوهش: یافته های تحقیق نشان می دهد که دانشجویان تحصیلات تکمیلی بیش از سایر دانشجویان از شیوه های مطالعه آگاهی دارند و شیوه های جدید را به کار می گیرند. همچنین در اغلب شیوه های مطالعه میان میزان آگاهی دانشجویان بر حسب جنسیت تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که متاسفانه میزان آگاهی دانشجویان از شیوه های مطالعه بسیار ناچیز است و این قلت آگاهی می تواند یکی از عوامل موثر در افت کیفی یادگیری ایشان به شمار آید. لذا توجه به آموزش راهبردهای مطالعه موثر در برنامه های درسی دانشجویان می تواند کمک موثری به بهبود شرایط موجود نماید.
خلاصه ماشینی:
"در پژوهش حاضر میزان آگاهیدانشجویان رشته معماری از شیوههای گوناگون مطالعه(شامل خواندن اجمالی،تندخوانی،عبارتخوانی،دقیق خواندن،خواندن تجسمی،و خواندن انتقادی)مورد بررسی قرار گرفته و برحسب جنسیت و مقطعتحصیلی ایشان ارزیابی شده است.
نتیجهگیری:نتایج نشان میدهد که متأسفانه میزان آگاهی دانشجویان از شیوههای مطالعه بسیار ناچیزاست و این قلت آگاهی میتواند یکی از عوامل مؤثر در افت کیفی یادگیری ایشان به شمار آید.
سؤالات تحقیق سؤال اصلی تحقیق درباره شیوههای مطالعه است: -آیا دانشجویان از شیوههای مطالعه اجمالی،تندخوانی،عبارتخوانی،دقیقخواندن،خواندن تجسسی،و خواندن انتقادیآگاهی دارند؟ و البته این سؤال خود میتواند به چند سؤال جزئیتر تقسیم شود که هر سؤال از یک شیوه مطالعه،سؤال کند: -آیا دانشجویان از شیوه مطالعه اجمالی آگاهی دارند؟ -آیا دانشجویان از شیوه مطالعه تندخوانی آگاهی دارند؟ -آیا دانشجویان از شیوه مطالعه عبارتخوانی آگاهی دارند؟ -آیا دانشجویان از شیوه دقیق خواندن آگاهی دارند؟ -آیا دانشجویان از شیوه خواندن تجسسی آگاهی دارند؟ -آیا دانشجویان از شیوه خواندن انتقادی آگاهی دارند؟ سؤالات فرعی پژوهش براساس شیوههای گوناگون مطالعه مبتنی بر میزان آگاهی دانشجویان برحسب جنسیت و مقطعتحصیلی ایشان مطرح شدهاند و به صورت دو سؤال کلی قابل جمعبندی هستند.
جدول 4-توزیع نمرات میزان آگاهی دانشجویان در مرود شیوه دقیق خواندن (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول فوق نشان میدهد که ظاهرا در مورد شیوه مطالعه دقیق،میزان آگاهی دانشجویان بیش از دیگر شیوههاست زیرا41/7 درصد از پاسخدهندگان در حد متوسط و خوب با این شیوه آشنا هستند.
جدول 5-توزیع نمرات میزان آگاهی دانشجویان در مورد شیوه خواندن تجسسی (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول فوق نشان میدهد که نمرات 84/3 درصد از پاسخدهندگان،کمتر از 10 و متأسفانه فقط نمرات 15/7 درصد ازایشان بالاتر از 10 است."