چکیده:
این پژوهش با بهره گیری از نظریه ارتباطات حمایتی و تدافعی، به بررسی و ارزیابی جو ارتباطی و عملکرد مدیران و رضایتمندی کارکنان و اثر بخشی گروه ها یا بخش ها در این مراکز پرداخت. مدیران حلقه ارتباطی تعیینکننده میان کارکنان و سامانه های اداری مراکز آموزش عالی هستند که شیوه ارتباطی آنها اثری تعیینکننده بر عملکرد و اثربخشی گروهها یا بخشها دارد. زمینهیابی (پرسشنامه)؛ بر مبنای نظرات 150 نفر از کارکنان غیر هیئت علمی مراکز آموزش عالی شهر مشهد که به صورت کاملا تصادفی انتخاب شده بودند، دادهها جمعآوری و تحلیل صورت گرفت. یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که اغلب مدیران مراکزآموزش عالی مورد بررسی، از رفتارهای حمایتی استفاده می کنند. مدیرانی که رفتارهای حمایتی در ارتباطات سازمانی را در پیش گرفتهاند، اثربخشی شغلی بیشتری داشته، رضایتمندی کارکنانشان نیز بالاتر است. نتایج نشان می دهد که متغیرهای جهتگیری مسئلهمدار، مشروط بودن رفتار و رفتار کنترلی با اثربخشی شغلی مدیران، دارای ارتباط مثبت و معنادار و رفتارهای راهبردی با ارتباطات تدافعی دارای رابطه منفی معنادار است. این مطالعه همچنین نشان می دهد مدیران در مراکز آموزشی باید بر چگونگی و ویژگیهای محیط کلی ارتباطات تمرکز کرده و به ادراکات، رفتارها و عملکرد کارکنان و تعامل آنها با سازمان توجه کنند. ایجاد جو تعامل دوسویه می تواند به مشارکت کارکنان در ارائه نظرات خود برای بهبود سازمانی کمک کرده و اثربخشی مدیریت و رضایتمندی کارکنان از کار خود را افزایش دهد.
خلاصه ماشینی:
مدیریت در مراکز آموزش عالی دارای دو وجه است که یکی از آنها، انجام کارهای اداری و دیگری، فعالیت به عنوان یک عضو هیئت علمی است(Gmelch & Burns, 1994) و اغلب مدیران باید میان این دو، نیرو و وفاداری خود را تقسیم کنند.
(Gibb, 1961) بیان مسئله هدف این بررسی، نشان دادن این نکته است که رفتارهای ارتباطی خاص مدیران در مراکز آموزش عالی میتواند روابط اثربخش مدیر با کارکنان را ایجاد کند.
چه نوع از رفتارهای ارتباطی (حمایتی یا تدافعی) را کارکنان در ایجاد روابط اثربخش یا اثربخشی مدیران، ترجیح میدهند؟ سؤال اول برای تعیین میزان استفاده از ارتباطات و رفتار حمایتی و تدافعی به وسیلة مدیران و سؤال دوم با این هدف طرح شده است که دریابیم آیا رفتارهای تدافعی و حمایتی مورد استفاده به وسیلة مدیران در انجام کارها از سوی آنها یا حفظ روابط رضایتبخش مدیر - کارکنان، مؤثر بودهاست یا خیر؟ پیشینة پژوهش بسیاری از تحقیقات انجامشده در رابطه با مهارتهای لازم برای مدیران در آموزش عالی، نشان دادهاند که ارتباطات به عنوان یک مهارت و شایستگی، در مرتبة اول اهمیت قرار دارد(Townsend & Bassoppo-Moyo, 1996).
این رفتار حمایتی باعث ایجاد روشهای Organizational Climate Communication Climate ارتباطی عملی، غیر تدافعی و آگاهانهای میشود که میتواند به مدیر برای خلق جو حمایتی ضروری در سازمان کمک کند(Cross, 1978).
(Gibb, 1961) در این پژوهش، از نظریات گیب مبنی بر وجود رفتارهای تدافعی در مقابل حمایتی استفاده شده است که به نظر میرسد مدیران برای موفقیت نیازمند توسعۀ آن هستند.