چکیده:
از پژوهشگران مفاد واژههای غرش. و کرسی را در قرآن
کریم بررسی کرده و درپی یافتن پاسخ این پرسش بودهاند که این
بدین صورت. آنها نظریههایی متفاوت را- که ناشی از تخصص و نیز
برداشتهای گوناگونشان از ؛منابع. است- واژئ مورد بحث
طرح کردهاند:
گروهی آیات دربردارندة این دو واژه را جزو متشابهاتی قلمداد
کردهاند که باید بدانها یمان آورد و از تعمق در آنها خودداری کرد.
برخی دیگر اظهار نظر دربارة دو وارة مورد بحث را روا دانستهاند. از
این گروه» عدهای کرسی و عرش را پدیدههایی مادی پنداشتهاند که
خود به چند دسته بدین شرح تقسیم میشوند: جسمگرایان عرش
را محل استقرار خدا و کرسی را موضع قرارگرفتن پای آن ذات
بیمثال قلمداد کردهاند؛ برخی برآناند که عرش و کرسی. دو چسم
عرش حاوی کرسی و محیط بر آن است؛ عدهای کرسی و عرش را
تعبیری از فلک هشتم و نهم در نظام کیهان بطلمیوسی شمردهاند
و گروهی اندک نیز ایندو را سیارههای مشتری و زحل پنداشتهاند.
دستة سومء این واژهها را نمادین و محض از امور ذیل- با
توجه به رویکردهای متفاوتشان- تصور کردهاند: کنایه از علم
اجمالی و تفصیلیذات ربوبی؛ بخش فیزیک و متافیزیک هستی؛
علم گستردة الهی؛ قدرت بیکران خدا؛ احاط تدبیری فراگیر
آفریدگار بر همة آفریدگان؛ مجموعهة جهان هستی و مشیّت خدا.
نگارنده درپرتو آیات و روایتهاء و با توجه به همة مبانی و
مرکز تدبیر و مدیریت جهان و مقام صدور فرمانهای خداوند. علاوه
بر هماهنگی آن با ظاهر آیات و روایتهاء بهنوعی بیشتر اقوال و
نظریهها را تحت پوشش خود قرار میدهد.
Indicating the meaning for the words “ throne” and “ seat” whether they represent one reality or they are two different facts, has been open to debate for a long time. As the result, according to the scholars different expertise and their diverse perception of sources, several opinions have been suggested: (a) Some have declared these verses as “ mutashabihat” (obscurity), and therefor required to be believed in, avoiding any reflection and thought on it. (b) Others have considered “throne” as a place for Allahs settlement and the “seat” the position for His legs. Others maintained the “ throne” and “seat” as two enormous celestial bodies, the former consisting all the heavens and earths and the latter encompassing the “ seat”. Some have considered them representing the eighth and ninth sphere in Ptolemaic celestial system. Few have supposed these two referring to the planets Jupiter and Saturn. (c) Finally, a group has presumed these words as symbolic and ironic. These words have been interpreted as an irony to the following issues: the overall and detailed knowledge of the Divine; the physical and metaphysical part of the universe: the omniscience of Allah, the omnipotence of the Divine; the Creators comprehensive dominance over the creation, the whole universe and Allahs will.
However, the author, scrutinizing the verses and traditions and considering all the tenest and approaches, supports the immaculative approach to the interpretations of these two words. He argues that defining “ throne” as the administrative center of the universe and the status of issuing divine orders is more consistent with the verses and traditions and in a way, comprises most of the definitions.