چکیده:
هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه بین ابعاد شخصیت با شادی در میان دانشجویان است. روش: روش تحقیق از نوع پیمایشی بوده است.شخصیت دانشجویان به کمک پرسشنامه ای ترکیبی از دو الگوی Big–5 و MBTI مورد سنجش قرار گرفته و تاثیر آن بر شادی دانشجویان بررسی شده است. شادی دانشجویان به کمک مقیاس شادی آکسفورد که روایی آن در ایران بارها مورد تایید قرارگرفته است، در نمونه ای طبقه ای و تصادفی از 310 آزمودنی به کمک تحلیل رگرسیون مطالعه شد. یافته ها: یافته های تحلیل رگرسیون نشان داد که به ترتیب بین ابعاد روان ر نجوری، برون گرایی، وظیفه شناسی، احساسی بودن و قضاوتی بودن، با شادی، رابطه معناداری وجود دارد و سه بعد سازگاری،گشودگی و حواس گرایی از الگوی رگرسیون حذف شده اند. همچنین نتایج نشان می دهد که تقریبا 45 درصد تغییرات متغیر شادی توسط ابعاد شخصیت، پیش بینی می شوند. نتیجه گیری: به منظور توسعه شادی در میان دانشجویان، طبق نظر محققان مختلف می توان تاکید داشت که، تا حدی می توان در تعدیل ویژگی های شخصیتی نفوذ کرد؛ لذا چنانچه توسعه شادی یکی از اهداف مدیران باشد، می توانند از طرق مختلف در آن تاثیر بگذارند و به کمک شیوه های مدیریتی به توسعه ویژگی هایی از قبیل ثبات عاطفی(در مقابل روان رنجوری)، برون گرایی، وظیفه شناسی و احساسی بودن بپردازند.
خلاصه ماشینی:
شادی، شخصیت، دانشجویان دریافت مقاله: 20/11/89 ؛ تصویب نهایی: 13/05/90 مقدمه طی 40 سال گذشته یا حتی پیش از آن، تلاشهای متعددی از سوی روانشناسان برای تعریف شادی و توضیح دلایل و پیامدهای آن انجام شده است (Furnham & Cheng, 2003, P.
922) با توجه به سابقة نه چندان طولانی توجه دانشمندان به شادی، این مسئلة اهمیت روزافزونی در امر سلامتی روان و خوشبختی افراد دارد؛ همچنین در تقویت قوای روانی انسان برای مقابله با مشکلات دنیای امروز تأثیرگذار است و از آنجا که دانشجویان دانشگاه که از مهمترین اقشار جامعه محسوب میشوند، در صورت برخورداری از شادی حقیقی در ذات و شخصیت خود، احتمال موفقیت خود را در تمامی شئون تحصیلی و معنوی در زمان دانشجویی و حتی پس از طی دوران تحصیلی و در زمان اشتغال به کار افزایش خواهند داد، لذا در این مقاله تلاش شده است رابطة بین شخصیت و شادی دانشجویان و ویژگیهای شخصیتی تأثیرگذار بر آن، بررسی شود.
770)، شواهد محکمی وجود دارد که بیان میدارد تفاوتهای فردی میتوانند در میزان ناراحتی و شادی، به عنوان مشخصههای درونی پایدار برای پیشبینی، مورد استفاده قرار Happiness Personality گیرند.
جدول 3: توزیع فراوانی نمونه بر حسب تحصیلات و جنسیت (رجوع شود به تصویر صفحه) ابزار پژوهش: به منظور بررسی جنبههای شخصیت، از مقیاس ترکیبی دو الگوی Big-5 و MBTI که ابعاد مختلف روانرنجوری، برونگرایی، وظیفهشناسی، سازگاری، گشودگی به پذیرش تجربه، احساسی و عاطفی، حواسگرایی و قضاوتی را مورد سنجش قرار میدهد، استفاده شده است.