چکیده:
سواد داده ای و دانش کافی در راه درست جستجوی دادهها، بازیابی و انتخاب مدارک مناسب از اهمیت شایانی برخوردار است. این امر در پرستاران که در همهی ابعاد علمی و تخصصی رشتهی خود، همراه پزشکان فعالیت میکنند، بیشتر نمود پیدا میکند. شناخت ابزارهای جستجو و باز یابی دادهها منجر به تکامل روشهای تشخیص و درمانی شده و حتی آموزشهای جدید را میطلبد. این پژوهش به روش مطالعهی پیمایشی توصیفی از راه پرسشنامه بین سرپرستاران بیمارستانهای خصوصی شهر تهران با هدف بررسی شیوههای کسب داده های سرپرستاران گردآوری شده تا با شناخت نقاط قوت و ضعف این مسئله برای توسعهی برنامههای آموزشی پرستاران بکار رود. تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی تواما استفاده شد. نتایج بررسیها نشان داد که نداشتن مهارتهای استفاده از رایانه و نرم افزارها، عدم تسلط کافی به متون انگلیسی و عدم آشنایی با ابزارهای جستجو از مهمترین موانع مؤثر در دستیابی پرستاران زن به منابع داده ای هستند. با توجه به اینکه اصلیترین منابع مورد نیاز پرستاران زن به زبان انگلیسی میباشد، لذا، عدم تسلط به متون انگلیسی مانعی مهم و تأثیر گذار بر دستیابی سرپرستاران به دادهها شناخته شد.
خلاصه ماشینی:
"بمنظور بررسی تحلیلی در خصوص میزان تاثیر عدم آشنایی سرپرستاران با ابزارهای جستجو بر دستیابی آنها به دادهها، از آزمون تی استیودنت تک نمونهای برای آزمون میانگین این متغیر استفاده شد که نتایج آن در جدول 4 شده است.
پرسش سوم: آیا سرپرستاران برای استفاده از منابع داده ای خارجی، آشنایی کافی به زبان انگلیسی دارند؟ جدول 5- توزیع فراوانی میزان تأثیر عدم آشنایی با زبان انگلیسی جهت استفاده از منابع خارجی سرپرستاران زن بیمارستانهای خصوصی شهر تهران پاسخ ها فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی معتبر میانگین امتیازها کاملا موافقم 24 9/20 9/22 6/2 موافقم 32 8/27 5/30 مخالفم 32 8/27 5/30 کاملا مخالفم 17 8/14 2/16 بدون پاسخ 10 7/8 - جمع 115 0/100 0/100 در پاسخ به سومین پرسش پژوهش مبنی بر اینکه عدم آشنایی سرپرستاران با زبان انگلیسی تا چه حد مانع استفادهی آنها از منابع خارجی و لاتین میباشد، نتایج بدست آمده نشان داد که 9/22 و 5/30 درصد از پاسخهای موافق و کاملا موافق که در کل 4/53 درصد میشود، سرپرستاران زن موافق این موضوع هستند که عدم آشنایی آنها با زبان انگلیسی مانع استفاده از منابع خارجی میباشد.
در پاسخ به پرسش دوم پژوهش و بمنظور بررسی تحلیلی در خصوص میزان تاثیر عدم آشنایی سرپرستاران با ابزارهای جستجو بر دستیابی آنها به داده ها، از جدول 3 از آزمون تی استیودنت تک نمونهای برای آزمون میانگین این متغیر استفاده شد که نتایج آن در جدول 4 ارایه شده است."