چکیده:
هدف از این پژوهش مطالعه عوامل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با مدیریت چهره در میان دختران جوان است. این مطالعه به روش کمی (پیمایش) و با استفاده از پرسشنامه انجام شده و جامعه آماری آن شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاههای دولتی شهر شیراز میباشد. حجم نمونه، با استفاده از جدول لین، با سطح اطمینان 95درصد و خطای پنج درصد، 382 نفر برآورد گردید. داده ها پس از جمع آوری به وسیله نرم افزار spss در دو سطح توصیفی و استنباطی(همبستگی، تحلیل واریانس، رگرسیون ساده و چند متغیره) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که درصد زیادی از پاسخگویان میزان مدیریت بالایی در مورد چهره خود اعمال میکردند. همچنین، بین متغیرهایی مانند پذیرش اجتماعی و ابعاد آن، نگرش نسبت به تبلیغات، دینداری و مصرف رسانهای با میزان مدیریت چهره رابطه معنیداری وجود داشته و تفاوتهای معنیداری بین احساس طبقاتی پاسخگویان و میزان مدیریت چهره مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین، نظر به اهمیت این مسئله در جهان کنونی و با توجه به ارتباط بدن با زمینه اجتماعی و فرهنگی جامعه مورد بررسی، این سوال مطرح میگردد که چه عوامل اجتماعی و فرهنگی با مدیریت چهره دختران جوان مرتبط است؟ این مقاله جهت پاسخگویی به این سوال، طراحی و انجام گردیده است.
نتایج این پژوهش افزون بر نشان دادن میزان بالای توجه زنان به بدن در تمام وجوهگوناگون آن از حیث آرایشی، مراقبت و نگهداری، بر وجود رابطه مستقیم بین پذیرش اجتماعی بدن، پایگاه اقتصادی اجتماعی، مصرف رسانهای، سرمایه فرهنگی و میزان دینداری با مدیریت بدن تاکید دارد.
بوریو(Bordieu,1990) همچنین، بدن را یک عامل مقایسهای در نظر میگیرد که تقسیمات جامعه را خواه بین جنسها و یا طبقات اجتماعی تجلی میبخشد یعنی بدن افراد با معانی و ارزشهای مرتبط با جایگاههای ساختاری آنها منطبق -Body Idiom میشود بنابراین، بدن به عنوان شکلی جامع از سرمایه فیزیکی، میتواند در بردارنده منزلت و شکلهای نمادین متمایزکننده باشد.
از بین ابعاد گوناگون پذیرش اجتماعی، به ترتیب ابعاد پذیرشعمومی، پذیرشسازمانی، پذیرش در گروه همسالان و پذیرش در خانواده بیشترین میزان تبیین را برای متغیر وابسته فراهم ساختهاند و این بدان معناست که زنان با مدیریت چهره خود بیش از همه به دنبال کسب پذیرش عمومی و یا پذیرش در ارتباطات چهره به چهره کلامی و یا غیر کلامی اند و سعی می نمایند در این عرصه با مدیریت بر چهره خود به تعبیر گافمن (Goffman,1963) خودی را عرضه دارند که مورد احترام و پذیرش همگانی قرار گیرد و در ارزیابی های آنها نمرهای بالا کسب نمایند."