چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش بررسی ارتباط بین سبک های دلبستگی و ویژگی های شخصیتی با اضطراب دانش آموزان پیش دانشگاهی شهر شیراز بود. بدین منظور، 380 نفر ( 230 دختر و 150 پسر ) به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه های ویژگیهای شخصیت نئو، سبکهای دلبستگی و اضطراب بک را تکمیل کردند. برای بررسی و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، تی تست و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان دادند که سبک دلبستگی اضطرابی با اضطراب رابطهای مثبت و معنادار دارد و در مورد ویژگیهای شخصیتی، بین روان رنجوری و اضطراب رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و بین برونگرایی، مسئولیت پذیری، انعطاف پذیری و اضطراب رابطه معنادار منفی وجود دارد. تنها سبک دلبستگی اضطرابی توان پیشبینیکنندگی اضطراب را داشت و از بین مولفههای ویژگی شخصیتی، روانرنجوری، توان پیش بینی اضطراب دختران و روان رنجوری و مسئولیت پذیری توان پیش بینی اضطراب پسران را داشت. همچنین، دختران نسبت به پسران اضطراب بیشتری را نشان دادند.
خلاصه ماشینی:
"نتایج بدست آمده از پژوهش "مقایسه سبک دلبستگی، ویژگی های شخصیتی و خصیصه اضطراب در درمان کودکان دارای اختلال اضطراب جدایی و سالم" ، نشانگر آن بود که دلبستگی نا ایمن اضطرابی – دوسوگرا، خصیصه اضطراب صفت و برخی ویژگی های شخصیتی مادر می تواند پیش بینی کننده اضطراب جدایی و سطح رشد اجتماعی کودک باشد (Zolfaghari etal ,2007).
کدام ویژگی شخصیتی پیش بینی کننده قوی تری برای اضطراب دانش آموزان می باشد؟ روش پژوهش این پژوهش از نظر ماهیت موضوع و هدف، توصیفی – همبستگی است زیرا روابط بین متغیر ها را مورد بررسی قرار می دهد.
پرسش 5: کدام ویژگی شخصیتی پیش بینی کننده قوی تری برای اضطراب دختران و پسران دانش آموز می باشد؟ جدول 7- پیش بینی اضطراب بر اساس ویژگی های شخصیتی دختران و پسران مرحله متغیر R R2 F p B β t p دختران اول روان رنجوری 49/0 24/0 34/72 0001/0 85/0 49/0 5/8 0001/0 پسران اول روان رنجوری 40/0 16/0 92/28 0001/0 57/0 40/0 37/5 0001/0 دوم مسئولیت پذیری و روان رنجوری 46/0 22/0 68/20 001/0 39/0- 24/0- 25/3- 001/0 نتایج رگرسیون گام به گام در جدول 7، نشان میدهد که از بین ویژگیهای شخصیتی دختران، روان رنجوری در گام نخست وارد معادله شد که 24 درصد از واریانس اضطراب را در دختران پیش بینی میکند.
Researching and comparing personality characteristics and their relationship with psycho health of bachelor students of Tehran University (Males & Females )."