خلاصه ماشینی:
"پیش شماره 2،پاییز 1373،ص 38-41 شماره 1،بهار 1374،ص 14-20 فلسفه علوم قرآنی علی اصغر حقدار 1)مقدمه قرآن مجید،این حبل المتین مسلمین و شفابخش و رحمت مؤمنین(و تنزل من القرآن ما هو شفا[السراء 82])از آنجا که دارای حکمت جامع بوده(ذلک مما اوحی الیک ربک من الحکمة[اسرا 39])،محور حق و حقیقت(و بالحق انزلناه و بالحق نزل[اسراء 105]) طرد کننده هر باطل(لا یأتیه الباطل من بین یدیه و لامن خلفه تنزیل من حکیم حمید[فصلت 42])و مبین هر جیزی است(تبیانا لکل شیء[نحل 89])گذشته از حجیت ذاتی خود، قرآن موضوع مجموعه علوم قرآنی(به معنی اعم)1 نیز میباشد که بعضی از آن علوم، (1)علوم قرآنی امروزه به علومی اطلاق میشوند که مقدمات لازم فهم قرآن مجید را بر عهده دارند و شامل علوم ذیل میباشند: علم قرائت-علم تجوید-فقه القرآن-علم اعجاز قرآن-علم اسباب نزول-علم ناسخ و منسوخ-علم محکم و متشابه-علم تارخی قرآن-علم غریب القرآن-علم مکی و مدنی-علم قصص قرآنی و علم ترجمه قرآن که علوم قرآن به معنی خاص را تشکیل میدهند.
این علوم،در کنار علم تفسیر مجموعه علوم قرآنی به معنی عام محسوب میشوند.
اگرچه بالحاظ علوم دیگری که در تبیین مدلولات آیات قرآنی دخیل یمباشند،نظیر علم کلام،علم فقه،علم اصوف فقه و...
همه علوم اسلامی(یا اکثر آنان)علوم قرآنی به معنی عام العام میباشند،اما با اعتباری میتوان علوم"