خلاصه ماشینی:
"برای اینکه بتوان فائده اقتصادی یک برنامه فرهنگی را(بمعنایعام کلمه)ارزیابی کرد باید دید تا چه حد برنامه مورد بحث جوابگویاحتیاجات مملکت در تربیت نیروی انسانی مورد احتیاج در مشاغل مختلفمیباشد زیرا افزایش تولید معمولا نتیجه تراکم سرمایه-افزایش جمعیت-ازدیاد منابع مادی و وجود پیشرفتهای فنی است.
طرحریزی تعلیم و تربیتهمبستگی مستقیم و غیر مستقیم با برنامههای کلی داشته و دارد اینک بر کسیپوشیده نیست که یکی از وسایل ازدیاد تولید برای گرداندن چرخهایاقتصاد یک جامعه وجود کارکنان متخصص و متبحر میباشد و این میسر نیستجز با توسعه تعلیمات حرفهای و آموزش و تعلیمات حرفهای نیز بنوبه خودبدون داشتن تعلیمات ابتدائی و عمومی امکانناپذیر است.
بسط تعلیمات ابتدائی در یک کشور در حال رشد مانند ایران مستلزمبرنامهریزی فرهنگی و سرمایهگذاری دولتی و خصوصی است برآورد احتیاجات-بخش اجتماعی همواره بعد از ارضاء خواستههای بخشاقتصادی قرار گرفته است ولی این موضوع در مورد تعلیم و تربیت صحیح نمیتواندباشد زیرا که آموزش تاثیر مهمی در اساس تولید دارد.
مبارزه با بیسوادی یکی از وسایل اصلی برای رسیدن بهدف یا بهترزندگی کردن است اما بدیهی است که سواد بخودی خود هدف غائینبوده بلکه وسیلهایست برای دست یافتن به زندگی بهتر و ازاینروست که آموزش خط و زبان باید توام با تعلیمات اولیه زندگانیجهت این دسته از افراد باشد هر تغییری در ساختمان جمعیت مستقیما دربرنامههای فرهنگی موثر میباشد لذا پیشبینیهای مربوط بجمعیت درکار اقتصاد فرهنگ بایستی بیاندازه دقیق و مسلم باشد زیرا پیشبینی غیرمحقق تخمینی ضایعات اجتماعی جبرانناپذیری ببار خواهد آورد،بنیانپیکره اقتصادی کشور را متزلزل نموده در نسلهای آینده سقوط معنوی وعلمی و فنی بوجود خواهد آورد و به نیروهای فکری جامعه که ضامن توسعهاقتصادی هستند لطمه وارد میکند."