خلاصه ماشینی:
"اول اینکه تحصیلات متوسطه و عالی نقش مهمتری در توسعه اقتصادی داردتا تحصیلات ابتدائی و دیگر آنکه نسبت افرادیکه در رشتههای علوم ریاضیاتوقتی تحصیل کردهاند نسبت به همه فارغ التحصیلان دانشگاهی چقدر استزیرا این نسبت نیز اهمیت خاص دارد.
علت این تفاوت آن است که در مورد دسته اول کیفیت و معلومات لیسانسیهها و پزشکات تقریبا معلوم ودر مقیاس بین المللی قابل مقایسه است حال آنکه چگونگی و کیفیت تحصیلاتابتدائی و متوسط بسیار متغیر و مدت تحصیل در این دورهها متفاوت است وبهتر است بجای تعیین کسانی که تحصیلات ابتدائی و متوسطه را بپایان رساندهاندتعداد افرادی که مشغول بتحصیلند پایه بررسی قرار داده شوند تا مانطوریکهاشاره شد در عین حال مدت تحصیل در این دورهها نیز بطور غیر مستقیمبحساب بیاید.
باینترتیب نتیجه میگیریم که برای توسعه اقتصادی فقط سرمایه-گذاری کلان در تربیت نیروی انسانی کافی نیست بلکه وجود برنامه متعادلیکه طبق آن مهارتهای لازم در همه رشتههای موردنظر بتعداد متناسبپرورده شود نیز همان اهمیت میزان سرمایهگذاری را دارد.
اما برایهماهنگی این فعالیتها لازم است مرکزی مثلا«بنام شورای عالی توسعه نیرویانسانی»تشکیل گردد و وظیفه ایجاد هماهنگی بین موسسات مختلف آموزشیو تعیین برنامه برای هرکدام از آنها و تعیین خطمشی کلی آموزش نیرویانسان در ایران را بعهده بگیرد و نظارت دائمی بعمل آورد که آنچه انجاممیشود در چهارچوب برنامه آموزشی کل کشور باشد زیرا درحالحاضر هریکاز مراکز فوق الذکر از کار دیگری بیاطلاعند و بدون تبعیت از یک برنامهجامع مرکزی براه خود میروند که بعلت پراکندگی و ناهماهنگی آنها تعادللازم در آموزش و تربیت نیروی انسانی کشور نمیتواند بوجود آید."