چکیده:
حمل ونقل کالا از شاخههای مهم خدماتی
است که عملکرد آن در حوزههای درون شهری
از جهات مختلف -از جمله در شبکه ترافیک»
محیط زیست. تجارت و اقتصاد -اهمیت فراوان
دارد و لیکن متاسفانه در مقایسه با حملونقل
مسافر درون شهری تاکنون آن گونه که باید و
شاید به آن پرداخته نشده است. هدف این
مقاله ارائه پیشنهاد مناسب براساس نتایج
بررسی و تجزیه و تحلیل مشکلات اقتصادی و
زیستمحیطی ناشی از ادامه یافتن روند فعلی
الگوی حملونقل بار در شهرهای کشور است»
که برسه اصل زیر تکیه دارد:
۱- کاهش مصرف بنزین وانت بارها و
تاکسی بارهاء؛ و در نتیجه کمک به اقتصاد ملی
۲-کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهرها بر اثر
کاهش سفرهای درون شهری
۳-ایجاد رفاه و اطمینان برای حمل کالای
درون شهری با ساختاری مناسب
براین اساس, نخست به بررسی مصرف
فراوردههای نفتی و به ویژه بنزین در بخش
حملونقل در سطح کشور پرداخته میشودو
سپس ارتباط متقابل مصرف سوخت (بنزین) و
آلودگی هوا مورد بررسی قرار میگیرد. در آدامه
به مطالعه دقیق و همهجانبه نقش وانتپارهای
شهری در مصرف سوخت و عملکرد فعلی آنها در
حمل بار در شهرها و حومه پرداخته میشود و
بررسی آماری آنها در منطقه ۱۲ شهر تهران
(مرکز شهرو بازار بزرگ تهران) صورت
میبذیرد. درنهایت نیز جمعبندی و ارانه
پیشنهاد براساس ۳اصل مذکورعنوان
میگردد.
خلاصه ماشینی:
"از این رو الگوی فعلی حملونقل کالا در شهرهای کشور نوعیسیستم خدماتی غیرکاراست که ماهیتا عوارض گوناگونی را به بار میآورد،که از جمله است: 1-سفرهای زائد و افزایش حجم ترافیک،به ویژه در محدوده مرکزی شهرها و نقاط بارخیز 2-طولانی بودن زمانهای سفر و تأخیر،با توجه به روش باریابی 3-افزایش مصرف بنزین به سبب سرگردانی وانتبارها در سطح شهر برای یافتن بار 4-آلودگی هوا به سبب مصرف بیرویه بنزین 5-بار مالی برای دولت به سبب پرداخت یارانه بنزین،و اتلاف بنزین در وانتبارها 6-استهلاک وسیله نقلیه(وانتبار)و فرسایش روحی و جسمی رانندگان آنها 7-عدم کنترل نرخ کرایۀ حمل،افزایش هزینه حمل بار و در نتیجه افزایش قیمت کالا و عدم کنترل بر درآمدسالانه (به تصویر صفحه مراجعه شود)8-غیراقتصادی بودن به علت کاهش عملی تعداد سرویس مفید و موثر روزانه به سبب سرگردانی و تلاشبرای بار 9-نیاز به همراهی صاحبان کالا به علت عدم اطمینان به وانتبارها،و در نتیجه اتلاف وقت آنان 10-ایجاد سد معبر و اشغال حاشیه معابر به وسیله وسایط نقلیه باربری و نیز کالای مجتمع شده،و در نتیجهکاهش سطح مفید معابر.
مجموع کل آلایندههای تولید شده در نتیجه مصرف سوختهای فسیلی در سال1375 نزدیک به 6/9 میلیون تن بوده است که نزدیک به 74 درصد از آن دربخش حملونقل و عمدتا در نتیجه مصرف گازوئیل و بنزین در این بخش است فقط 25 درصد از ظرفیت بالقوه وانتبارها برای حمل بار مورد استفاده قرار گرفتهاست؛به این ترتیب که همواره 75 درصد از ظرفیت این ناوگان،هرز رفته و از آناستفاده نشده است و در مرز حاشیهای شهر تهران،فقط حدود 43 درصد از کلتعداد وانتبارهای ترددکننده،حامل بار(و به اصطلاح پر)بودهاند (به تصویر صفحه مراجعه شود)اطلاعات این جدول نشان میدهد که در محدوده مورد بررسی،حدود یکصد هزار سفر در روز از طریق وانتبارهاصورت پذیرفته است که از این میان نزدیک به 74 هزار سفر(حدود سه چهارم کل سفرها)،بدون بار و به صورتخالی بوده است."