خلاصه ماشینی:
"2-دامنۀ«موضوع»و عمق«مسئله» رشد روزافزون تولیدات و واردات اتومبیل شخصی و تزریق آن به شبکۀ معابر شهری کشور،انتقال مسئله بار منبع درآمدی شهرداریهای کشور از وابستگی به کمکهای دولتی به سوی اعتبارات مردمی،بیبرنامگی«هرج و مرج گونه«مدیریتهای شهری در مراقبت و نگهداری از کاربریهای اراضی و تراکمهای مصوب آنها،حرکت وسوسهانگیز برخی از این مدیریتها در تغییر اضطراری کاربریهای زمین و تراکم ساختمانی آنها،تردید و بلاتکلیفی شهروندان نسبت به مقررات و ضوابط معماری و شهرسازی(و متعاقبا ترافیکی)کاربریها و فضاهای شهری،نظمگریزی و حتی نظمستیزی طیف گستردۀ کاربران سیستمهای حمل و نقل شهری،اعم از مسلما ریشهایترین مسئله همانا گرفتاری عرصۀ عمومی ما در فشار فزاینده دو«عرصۀ خصوصی»و«عرصۀ دولتی-حکومتی»است آثار آن،در کاهش روزافزون«کاربردهای عمومی»شبکه،جریان یافته و تدریجا و بهطور نامرئی«تعاون بقا»در زندگی شهری را به «تنازع بقا»تبدیل کرده است مدیران و شهروندان،پیادهها و سوارهها،پیر و جوان و دیگران،کاهش روزافزون هماهنگی و تحلیل تدریجی آن در بین حدود 25 مرجع ذی مدخل در تصمیمگیریها نسبت به کلیت و اجزای سیستم حمل و نقل و ترافیک شهری و به ویژه سردرگمی شهرداریها و معاونتهای راهنمایی و رانندگی شهرداریها در حل مشکلات حمل و نقلی-ترافیکی شهرها،که در پاسخگوییهای عجولانۀ مقطعی و موضعی و موردی آنها به خیل عظیم این مشکلات تجلی میکند،همه و همه«حمل و نقل ترافیک»شهرها را به عنوان هولناکترین و پیچیدهترین کابوس در برابر مدیریتهای شهری،شهروندان و مسئولان دولتی و حکومتی قرار داده است و بخش اعظم انرژی و شان آنها را به مصرف میرساند."