چکیده:
کودکان خلاق به دنیا میآیند ولی به گفته تورنس (1962) خلاقیت بسیاری از آنان در
حدود ده سالگی افت میکند. در ریشهیابی علل در محیطهای آموزشی غیر رسمی و
رسمی، بیتوجهی به آموزش و پرورش پویا و خلاق بویژه در سنین پیش دبستانی و
دبستانی به عنوان عاملی اساسی مطرح است. در ابعاد مختلف برنامهریزی- اهداف،
محتوا، روشها و نظام ارزشیابی - نقش تربیتکننده به عنوان رکن اصلی نظام تربیتی، در
ارزشیابی و پرورش خلاقیت جایگاه و ارزش ویژهای دارد. نگرش سازی صحیح و ارتقاء
دانش و مهارتهای مربیان و معلمان جهت ارزیابی درست و به هنگام کودکان خلاق و
فراهم آوردن شرایط مناسب برای پرورش استعداد خلاق، در دوران کودکی اهمیتی عمده
دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.در این مقاله، دو شیوه غیررسمی و رسمی ارزیابی
خلاقیت، با هدف ارتقاء دانش و مهارت مربیان در شناسایی دقیق و به هنگام خلاقیت در
کودکان مورد بحث قرار گرفته و سرانجام آزمون تفکر خلاق در عمل و حرکت تورنس
(1981) به طور کامل معرفی شده است.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله، دو شیوه غیررسمی و رسمی ارزیابی خلاقیت، با هدف ارتقاء دانش و مهارت مربیان در شناسایی دقیق و به هنگام خلاقیت در کودکان مورد بحث قرار گرفته و سرانجام آزمون تفکر خلاق در عمل و حرکت تورنس (1981) به طور کامل معرفی شده است.
Tegano, Morgan & Goodwin روشهای ارزیابی خلاقیت در کودکان بر اساس رویکردهای مختلف، الگوهای متفاوتی برای سنجش کارکرد خلاق کودکان مورد استفاده قرار گرفته است که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد (تورنس، 1981): 1.
تواناییهای هنری؛ فنون رسمی ارزیابی خلاقیت کودکان همانگونه که پیش از این اشاره شد، هرچند بر مبنای دیدگاههای نظری، شیوههای رسمی متعددی برای اندازهگیری تواناییهای استعداد خلاق وجود دارد، اما فقط تعداد معدودی از آنها برای استفاده در سنین پیش دبستان مناسب است.
راهنمای احتساب نمرات ابتکار بر اساس فراوانی عدم احتمال وقوع آماری [به تصویر صفحه مراجعه شود] ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ درصد پاسخ دهندگاننمره ابتکار ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 10 درصد یا بیشتر0 5 تا 99/9 درصد1 2 تا 99/4 درصد2 99/1 درصد یا کمتر3 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مأخذ: تورنس، 1981، ص 15 فعالیت شماره دو برای تخیل و بر اساس مقیاس 5 درجهای لیکرت حین اجرای آزمون به شرح زیر توسط تورنس (1981؛ 1992) نمره گذاری شده است؛ نمره یک، به فعالیتی تعلق میگیرد که در آن کودک حرکت نمیکند و اصلا نمیتواند خود را در نقش درخواست شده قرار دهد."