چکیده:
مهم ترین اندیشهی نهفته در شعر « مانلی » نیما و « رکسانا »ی شاملو، جسجوی جهان آرمانی در آن سوی واقعیت و نگرش بدبینانه و نفرت انگیز به جهان واقعی و تلاش برای آفرینش و القای دنیایی پر از آرامش و کامرانی است تا روح از اضطراب و آشفتگی و درد و رنج این جهان بیاساید. از آنجا که نیما در اشعار خود، متاثر از سمبولیست های قرن نوزدهم فرانسه است نگارندگان برآنند که وی در اعتقاد به جهان آرمانی و جنبهی سمبولیسم متعالی (Transcendental symbolism) نیز نمی تواند از آنان متاثر نبوده باشد. این نوشته به بررسی و مقایسهی دو شعر مذکور از نظر پیوند و شباهت میان آنها و چگونگی نگرش شاملو و نیما به دنیای واقعیت و جهان آرمانی و خلق آن در شعر خویش و نیز پیشینهی این اعتقاد و علت پیدایش آن می پردازد و در پایان نشان می دهد که نیما در کار خود مصمم تر و امیدوارتر است و در جهان آرمانیاش پا می نهد اما شاملو در آن تردید دارد و در تلاش خود برای رخنه در فراسوی واقعیت شکست می خورد.
خلاصه ماشینی:
اندیشه ی آرمانشهری و شکست یا پیروزی در رخنه کردن به جهان فراواقعی (جستاری در جهان آرمانی آفریده شده در دو شعر «مانلی » و«رکسانا») ناصر علیزاده خیاط * رضا صادقی شهپر ** دانشگاه تربیت معلم آذربایجان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان چکیده مهم ترین اندیشه ی نهفته در شعر «مانلی» نیما و «رکسانا»ی شاملو، جسجوی جهان آرمانی در آن سوی واقعیت ، نگرش بدبینانه و نفرت انگیز به جهان واقعی و تـلاش برای آفرینش و القای دنیایی پر از آرامش و کامرانی است تا روح از اضـطراب و آشفتگی و درد و رنج این جهان بیاساید.
شعر بلند «مانلی »، سروده ی نیما یوشیج هم داستان مرد ماهیگیری به نام مانلی است که در یک شب ، مثل همه شب های دیگر برای صید به دریامی رود اما دیری نمی گـذرد که دریا طوفانی می شودو ناگهان از میان امواج ، پری پیکری دریایی بر مـاهیگیر نمایـان میگرددو ازاو می خواهد که بااو به ژرفنای دریـا بـرود.
قدم نهادن نیما به جهان آرمانی و شکست شاملو در دست یابی به آن با وجود شباهت های بسیار میان دو شعر مانلی و رکساناکه آن هارا نشـان دادیـم ، یـک تفاوت اساسی و اندیشه گانی در پایـان آن دو دیـده مـی شـود؛ بـه طـوری کـه مـانلی - برخلاف راوی شعر رکسانا-قدم در دنیای آرمانی می نهد.