چکیده:
در این مقاله بر مبنای تحلیل یافته های موج نخست پیمایش ملی ارزش ها و نگرش های ایرانیان، تفاوت ارزش ها و نگرش های نسلی مورد بررسی قرار گرفته است. نگارندگان با تکیه بر رویکرد تجربه نسلی، دو تجربه گرم و فراگیر انقلاب و جنگ را کانون اصلی همگرایی و واگرایی هایی میان گروه های سنی در ایران امروز دانسته اند. در این مطالعه نسل های گوناگون بر مبنای نسبتی که با تجربیات یاد شده برقرار می کنند به پنج گروه طبقه بندی شده اند: نسل قبل از انقلاب، نسل انقلاب و جنگ، نسل جنگ، نسل دارای خاطره موثر از جنگ و سرانجام نسل فاقد خاطره موثر از جنگ. این پژوهش باورها و گرایش های گروه های نسلی را در سه حوزه ارتباطات چهره به چهره، حوزه تعمیم یافته اجتماعی و حوزه تعاملات نهادی مورد بررسی قرار داده است. یافته های این پژوهش باور به تعارض ارزشی و نگرشی میان گروه های نسلی را تایید نمی کند اما نقش تجربیات نسلی در بروز تفاوت میان نسل های گوناگون را نمایان می سازد.
خلاصه ماشینی:
"اینک در این بخش نیز در حلقه ارتباطات دوستانه،حدود اعتماد،ارتباطات دوستانه و نسبت هنجارهای خصوصی حلقه دوستانه با اصول کلی و عام اخلاقی را مورد مطالعه قرار خواهیم داد: جدول 3:فراوانی نسبی میزان اعتماد به دوستان (به تصویر صفحه مراجعه شود) با احتساب نسبت اعتماد به عدم اعتماد،نسل بدون خاطره از جنگ 2/2،نسل با خاطره از جنگ و نسل جنگ 1/6،نسل جنگ و انقلاب 2/1 و سرانجام نسل قبل از انقلاب 2/3 است.
8)چشمانداز اخلاقی جامعه تصور تیره مردم از میزان پایبندی افراد جامعه به ارزشهای اجتماعی تا چهحد افق انتظارات آنان از آینده را نیز تیره کرده است؟ جدول 11:فراوانی نسبی نظرات درباره پایبندی به خصوصیات مثبت اخلاقی (به تصویر صفحه مراجعه شود) جالب است که نسل دارای خاطره از جنگ و انقلاب بدبینترین نسل و دو نسل جنگ و انقلاب خوشبینترین نسلها به شمار میروند.
موارد خاصی را که به نظر میرسد نیازمند توضیح بر مبنای،تحولات دوری از انقلاب و جنگ است به شرح زیر بودند: -میزان تبعیت از اصول عامگرایانه در مقابل خاصگرایانه -نو انتظار نسبت به تحولات اخلاقی در جامعه -رویکرد به دین -میزان علاقه به مسائل سیاسی -میزان تمسک به هویت ایرانی به حسب مقولا مذکور،نسلهای گوناگون را میتوان نسلهای گوناگون را متمایز و در باب ویژگیهای هر نسل به تفکیک سخن گفت: 1-13)نسل قبل از انقلاب ملاحظه کردیم که گرایشها و باورهای قبل از انقلاب کم و بیش تحت قاعده ناشی از چرخه زندگی و یا اثر متغیر تحصیلات،قابل توضیحاند."