خلاصه ماشینی:
"وجود نظام آموزش و پرورش در کشورهای درحال توسعه،و امر اجباری سوادآموزی و نظامهای متسلب آموزشی و غیر منعطفآن،سبب شده است که اولیای آموزش و پرورش علیرغم ضعفهای فراوان نظام رسمی آموزشی،آن را مقدم و اولیتر از آموزشهایغیرمستقیم و امر کتابخوانی و قصهگویی بدانند و این دیدگاه منحط را که به هیچوجه نه مورد تأیید مکاتب تربیتی و نه مورد دفاعتربیت دینی است را،در بین اولیای کودکان و نوجوانان نیز گسترش دهند.
فضای غیر منعطف و اجباری آموزشی را نمیتوان با حفظ نظام آموزشی و اصیل دانستن آن با ادبیات کودکان و مطالعهی غیردرسی جمع کرد و به یگانگی رساند.
چرا باید معلمان و دانشآموزان باکتابهای واحد و همسان در سراسر کشور،الفبا و خواندن و نوشتن را بیاموزند؟سرآغاز تحول نظام آموزشی و حتی ترویج فرهنگکتابخوانی و آشنا کردن کودکان و نوجوانان با مقدمات شیوههای تحقیق جدی و پژوهش کتابخانهای را میتوان از همین نقطه آغازکرد."