چکیده:
صیغه امر یکی از مسائل بحثبرانگیز علوم ادبی و اصول فقه است؛ این مسئله، بهویژه در باب معناشناسی، تا بدانجا اهمیت دارد که تنوع در قرائتها، باعث شده است معنای اولیه امر در استنباط احکام دایر بر دو حکم وجوب و استحباب باشد. در علوم ادبی، بلاغت بیشترین سهم را در تصریح به معنای اولیه و تبیین معنای ثانویه اسلوبها دارد. عالمان اصول فقه نیز با استفاده از دستاوردهای علم بلاغت به تبیین معانی اوامر شارع پرداختهاند؛ اما بهتبع تفاوت کارکرد این دو علم، اصولیان نگرش زیباشناختی ادیبان در بیان مباحث را به نگرش معطوف بر استنباط احکام تغییر داده و به ظرافتهای بحث افزودند. ازاینرو با توجه به اهمیت صیغه امر بهعنوان یکی از افعال سهگانه در ادبیات عرب و بهعنوان بستری برای ابلاغ احکام شارع در قالب امر، این پژوهش میکوشد با روش تحلیلی ـ تطبیقی به بررسی ابعاد آن در دو علم مورد نظر بپردازد و همچنین نگاهی تطبیقی به این موضوع در آرای اصولیان داشته باشد. اصولیان در اصل وضع این صیغه در زبان اختلاف نظر دارند اما آنچه به نظر صحیح میرسد این است که تبیین و تحدید دلالت صیغه، بر شیوع استعمال آن تکیه دارد. درباره نوع طلب نیز واقعیت این است که آنچه از لغت فهمیده میشود فقط جزم و جدّیت در طلب است؛ برای همین صیغه امر، برای جزم در طلب، حقیقی است و در غیر آن مجازی به شمار میآید. بحث وجوب و غیر آن نیز از کاربرد شرع فهمیده میشود.
Imperative Structure is one of the controversial issues in literary studies and the science of principles of jurisprudence. This issue is very important, especially in the field of Semantics, so that the diversity in interpretations has led to inference of two different judgments from the initial meaning of Imperative Structure about the same action, one of which is Mustahab (Recomended) and the other on is Wajib (Compulsary). In literary studies, rhetoric has the greatest contribution to the determining the primary meaning and explaining the secondary meaning of the forms. The scholars of jurisprudence have also used the achievements of rhetorical sciences to explain the meanings of the commandments, but, as a result of the difference in the functions of these two sciences, the scholars of the science of Principles of Jurisprudence changed the aesthetic attitude of the literary scholars in expressing the discussions to the attitude towards the deduction of the rules; and added to the delicacies of the discussion. Therefore, in view of the importance of the Imperative Structure as one of the three main structures in Arabic language, and as a means for communicating the rules of the laws of Shari‘ah, this research tries to study the dimensions of the two sciences through a comparative analysis; and also take a look at the ideas of the scholars of the science of Principles of Jurisprudence through a comparative approach. The scholars of the science of Principles of Jurisprudence have different ideas about the Imperative Structure, but what it seems to be true is that the explanation and limitation of the meaning of the structure should be based on the prevalence of its usage. Regarding the type of the demand expressed through the Imperative Structure, the fact is that what is understood from the structure is merely the seriousness of the demand; therefore, using the Imperative Structure for seriousness of the demand has a literal meaning, but for other purposes it has a figurative meaning. The fact that whether the action is compulsory or not can be understood from its application in Shari‘ah.
خلاصه ماشینی:
"8 دیدگاههای اصولی امامیه در باب دلالت صیغه امر و نقد آنها اصولیان به منظور بررسی صیغه امر در متون شرعی و زبان، به استقراء اسلوبهای زبانی دست زدند و به این نتیجه رسیدند که این صیغه (افعل) غالبا ـ و نه دائما ـ دلالت بر طلب فعل دارد و برای برانگیختن حقیقی مخاطب به کار میرود؛ زمانی که آمر میگوید «توضأ» و هدف او از این امر حقیقتا این است که وضو در خارج محقق شود، در کنار آن معانی دیگری را نیز تداعی میکند؛ 9 گاه صیغه امر در مقام «تعجیز» است: «و إن کنتم فی ریب مما نزلنا علی عبدنا فأتوا بسورة من مثله».
2 آیتالله خویی از جمله اصولیانی است که نظری بر خلاف آخوند خراسانی دارد، ایشان معتقدند دواعی و انگیزهها در موضوعله دخیل است؛ لذا مینگارد: «انشاء عبارت است از اعتبار امر نفسانی و ابراز آن به وسیله یک مبرز خارجی از قول، فعل و مانند آن، لذا با توجه به این بیان، مانعی برای التزام به معانی متعدد برای صیغه امر وجود ندارد با این توضیح که: صیغه امر برای ابراز امر اعتباری نفسانی در خارج، وضع شده است و طبیعی است که با اختلاف موارد مختلف باشد و با تعدد معانی، متعدد شود و در هر مورد صیغه در معنایی استعمال میشود که با استعمالش در معنای دیگر در مورد دوم، مختلف است."