چکیده:
پژوهش حاضر به ارزیابی آموزش معلمان زن به دانش آموزان پایه های اول تا سوم مدارس ابتدایی پسرانه اقدام کرد. برای اجرای این پژوهش از روش توصیفی - پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری شامل مدیران مدارس ابتدایی، کارشناسان و مدرسان مراکز تربیت معلم شهر قم در سال تحصیلی 88-87 بود. برای انتخاب نمونه مدیران ، از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم و برای تعیین نمونه کارشناسان و مدرسان از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. در این زمینه دیدگاه های 162 مدیر و 20 کارشناس و مدرس مراکز تربیت معلم، دارای سوابق درخشان آموزشی، تجزیه و تحلیل شد. روایی سوال های پرسشنامه و مصاحبه توسط 7 نفر از استادان علوم تربیتی و 4 نفر از دانشجویان دکتری این گروه تایید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 85/0 برآورد شد. نتایج حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ، در دو سطح توصیفی و استنباطی، و مصاحبه با استفاده از روش مقوله بندی تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاکی است، به دلیل فاصله گرفتن دانش آموزان سال اول از کانون گرم خانواده (به عنوان اولین تجربه) برای برآورده کردن نیازهای عاطفی و پیشرفت تحصیلی آن ها، استفاده از معلمان زن می تواند برای تدریس به پسران بسیار سودمند باشد. درباره دانش آموزان پایه دوم در حد امکان همانند پایه اول از معلمان زن استفاده شود، اما درباره دانش آموزان پایه سوم به دلیل نقش الگویابی جنسیتی دانش آموزان تا حد امکان از معلمان زن کمتر استفاده شود.
خلاصه ماشینی:
بررسی دیدگاه مدرسان ،کارشناسان و مدیران مدارس دربارة استفاده از معلمان زن در آموزش به دانش آموزان پایه های اول تاسوم مدارس ابتدایی پسرانه علیرضا فراهانی * کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی احمدرضا نصر استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان سید مصطفی شریف استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان چکیده پژوهش حاضر به ارزیابی آموزش معلمان زن به دانش آموزان پایه های اول تا سوم مدارس ابتـدایی پـسرانه اقدام کرد.
از میان افرادی که با آن ها مصاحبه شد، ۷ نفر (۳۵%) با به کارگیری معلمان زن در پایـه هـای اول تا سوم ابتدایی پسر موافق بودند و اعلام کردند، چون در این سنین دانش آموزان سالهـای اولیة تحصیلی خود را آغاز می کنند و برای اولین بار از کانون گرم خـانواده فاصـله مـی گیرنـد، آماده کردن محیطی که اصل آرامش و صمیمیت را داشته باشند، معلمانی باحوصله و مهربـان و دلسوز را می طلبد.
همچنـین بیشترین میانگین نمرة پاسخ های مدیران مرد مربوط به «آموزش معلمان زن به دانش آموزان پسر پایة اول »با میانگین ۳/۸۵و کمترین میانگین مربوط به « آموزش معلمـان زن بـه دانـش آمـوزان پسر پایة سوم »با میانگین ۲/۶۲ بوده است .
برای بررسی علل موافقت مدیران در به کارگیری معلمان زن در آمـوزش بـه دانـش آمـوزان پسر پایه های اول تا سوم مدارس ابتدایی دلایل موافقت آن هـا در غالـب ۹ گویـه در جـدول۴ بیان شده است .
Effects of course content and teacher sex on the social climate of learning, American Educational Research Journal,8(3), 56-83.