خلاصه ماشینی:
"متأسفانه در نظام آموزشی ما،هنوز ریاضی و علم از اهمیتویژه و متفاوتی برخوردارند و واژهی درس،بیشتر بر آنها اطلاقمیشود؛و درسهایی چون انشاء،هنر و ادبیات،نوعی زنگتفریح(به لحاظ بیاهمیت شمردن)به حساب میآیند که میشودساعات آنها را با هر چیزی پر کرد!این نگاه و تفکر،از آموزشو پرورش به والدین نیز سرایت کرده است و نگاه بیشتر پدرها ومادرها به آموزش فرزندانشان،بر جنبههای منطقی یادگیری تأکیددارد و آموزش صرف و توجه به نمره(و نه علاقه و دریافت کودک)از اهمیت بالایی برخوردار است.
اگر فرصتهای بسیار برای یادگیری دست اولفراهم نکنیم؛فرصتهایی که کودکان را تشویق به فکر کردنمیکند و بازی و خطر کردن را تشویق میکند،نسلی را پرورشمیدهیم که به قول اسکار وایلد:"قیمت همه چیز را میدانند،ولی ارزش آن را نمیدانند"»1 جسم کودک اگرچه در چارچوب کلاس و پشت میزها ونیمکتها محکوم به انضباط و بیحرکت نشستن است،اما ذهنخیالپرداز او را با هیچ چیزی نمیتوان دربند کرد."