خلاصه ماشینی:
"«مفهوم امامت در رساله جدلی کهن امامی از دوران اموی»نهمین مقالهیاین مجموعه است که در آن بحث را با اهمیت کتابهای فهرستنگاریدر میان دانشهای حدیثی آغاز میکند و مهمترین و مشهورترینفهرستنگاری امامیه را از متون پنج قرن اولیهی اسلامی،فهرست اسماءمصنفی الشیعه اثر ابو العباس نجاشی میداند و به دنبال آن،الفهرستشیخ طوسی و به اهمیت فهرستنگاری از دید این دو عالم میپردازد وتأکید ویژهای دارد بر اهمیت این دو اثر در فهرستنویسی امامیه و الگوشدن کار این دو نفر برای آیندگان،البته شرحی کلی و اجمالی هم ازتلاشهای شیعیان در فهرستنویسی قبل از این دو اثر در قرنهای سومو چهارم هجری دارد که نمونهی آن،کتابی به نام المسائل التی اخبر بهاامیر المومنین علیه السلام است که طوسی و نجاشی از آن استفاده کردهاندو قسمتی از متن عربی این کتاب را در پایان مقاله میآورد.
مؤلف ابتدااشارهای دارد به تلاشهای محققان برای شناخت خوارج و اباضیه کهشعبهای از خوارج هستند و نبود منابع دست اول موثق در این زمینه،امااین رساله از عبد الله با اباض در شناخت اباضیه و عقاید آنها بسیار مفیداست ولیکن در مورد زمان نوشتن رساله با توجه به این که در متن رساله بهعبد الملک بن مروان بدگوی شده و اباض را معاصر وی میدانند،باید شککرد.
در این بحثمؤلف سعی دارد نسخهای به نام جذوه السطلاء و حقیقه الجتلاء را که درمجموعهی لندبرگ دانشگاه ییل نگهداری میشود و عدهی زیادی آن رامنسوب به ابن عربی دانستهاند،با توجه به تلاشهای محققان اروپایی درشناخت مؤلف اصلی و اطلاعات آورده شده در خود نسخه و محتوای آننیز که در مورد تصوف است،نشان دهد که این نسخه 188 برگی از ابنعربی نیست،بلکه نسخها از کتاب البیاض و السواد اثر ابو الحسن علیبن حسن سیرجانی است."