چکیده:
زمینه و هدف: در این پژوهش عوامل و متغیرهایی نظیر: خانواده، همسالان، ماهواره، اینترنت، هنرمندان، ورزشکاران و دریافتی ماهیانه (پول توجیبی) نوجوان از خانواده بهعنوان عوامل تأثیرگذار بر گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر تعیینشده که به بررسی آن خواهیم پرداخت. روش: نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی از نوع پیمایشی است؛ جامعه آماری 100 نفر از جوانان و نوجوانان زیر 25 سال دو کمپ ترک اعتیاد شهرستان کرج به صورت تمامشمار هستند؛ ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته است که اساتید و صاحب نظران روایی آن را تأیید نمودهاند همچنین پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ( 75/0 =α) تعیین گردیده و از آزمون رگرسیون به تجزیه و تحلیل سؤالها و فرضیهها پرداختهاند. یافتهها: عوامل اقتصادی، رسانههای جمعی، گروههای مرجع، نهادهای اجتماعی به ترتیب در گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر تأثیر دارند. نتیجهگیری: برای کاهش گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر پیشنهاد میشود، نهادهای مختلف اجتماعی (خانواده، مدرسه، جامعه) با ایجاد تفریحهای سالم، تغییر برنامههای موجود در رسانهها، رفع محدودیتهای گروههای مرجع داخلی، ارتقای سطح تحصیلات خانوادهها، توجه والدین به فرزندان و مراقبت در عضویت گروه همسالان در جهت پیشگیری جدی توجه لازم را داشته باشند از سوی دیگر سازمان ناجا با تشکیل پلیس نوجوانان و رسیدگی بیشتر به وضعیت این قشر، در جهت پیشگیری از گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر اقدامهای لازم را به عمل آورد.
خلاصه ماشینی:
"آزمون فرضیه فرعی اول (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به اینکه سطح معناداری کوچکتر از 0/05 است و همچنین مقدار 10/01-T و 0/773-F میباشد نتیجه میگیریم که بین دو متغیر واحد اجتماعی و گرایش نوجوانان بهمصرف مواد مخدر رابطه وجود دارد و چون 0/08-R است نتیجه میگیریم بین دو متغیررابطه مستقیم و ناقص وجود دارد و با توجه به اینکه مقدار ضریب تعیین 0/008-2R ،0/008 می باشد پس گرایش نوجوانان به خردهفرهنگ جرم ناشی از واحدهای اجتماعیاست.
آزمون فرضیه فرعی دوم (به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به اینکه سطح معناداری کوچکتر از 0/05 است و همچنین مقدار 10/01-T و 0/773-F میباشد نتیجه میگیریم که بین دو متغییر رسانههای جمعی و گرایش نوجوانانبه مصرف مواد مخدر رابطه وجود دارد و چون 0/08-R میباشد پس نتیجه میگیریمبین دو متغیر رابطه مستقیم و ناقص وجود دارد و با توجه به اینکه مقدار ضریب تعیین 0/055-2R ،0/055 میباشد.
2. وسایل ارتباط جمعی:با تأمل در جداول آماری سؤالات درمییابیم که 72% جامعه آماریبه ماهواره و اینترنت علاقه نداشتهاند از آنجا که 0/055-2R است یعنی میزان تأثیر این متغیرمستقل در گرایش به مصرف مواد مخدر ضعیف است،اما وجود رابطه بین آنها تأیید شده است.
4. روابط والدین و نوجوان:با نگاهی به جداول آماری سؤالات درمییابیم علیرغم اینکهقریب 60% جامعه آماری افرادی هستند که والدینشان از روابط خوبی در منزل با یکدیگر برخوردارند ولی باز هم به مصرف مواد مخدر روی آوردهاند که به طور عمده ناشی از سایرموارد از قبیل:بدخلقی با فرزندان(52%)،سرزنش قرار دادن آنها(67%)و احساستنهایی در منزل(72%)است و هرچه این ارتباط ضعیفتر گردیده میزان آلودگی به موادمخدر بیشتر شده است."