چکیده:
هدف: بررسی چگونگی بسط عبارت جستجوی موضوعی و میزان همخوانی عبار تهای بس ط یافته با سرعنوا نهای موضوعی فارسی و مقایسه الگوهای بسط جستجوی موضوعی دانشجویان از دو بعد متغیرهای واژگانی و زمین های در حوزه موضوعی کشاورزی (حوزه علوم کاربردی) و حوز ههای موضوعی کتابداری، علوم تربیتی و روا نشناسی (حوزه علوم انسانی)هدف این پژوهش است. روش: داده ها با استفاده از روش ثبت داد و گرفت (فیلمبرداری الکترونیکی فرایند تعامل کاربران هنگام جستجو در فهرست رایان های کتابخانه) گردآوری شد و مقول هبندی (دسته بندی) آن ها با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام گرفت. یافته ها: تنوع بسیار زیادی در انواع حالت های بسط جستجو وجود دارد؛ میان رفتار بسط جستجوی دانشجویان دانشکده کشاورزی و دانشکده علوم تربیتی و روا نشناسی به لحاظ انواع حال تهای بسط جستجو با استفاده از انواع متغیرهای زمینه ای و زبا نشناختی و تعداد تغییرهای انجام شده در هر بسط جستجو در بیشتر موارد تفاوت معناداری وجود ندارد؛ به طور کلی 1) دانشجویان دانشکده کشاورزی و دانشکده علوم تربیتی و روا نشناسی، هنگام بسط جستجو از متغیر زبان شناختی بیش از متغیر زمینه ای استفاده م یکنند؛ 2) دانشجویان دانشکد ههای مذکور، در بیشتر اوقات بسط جستجوی خود را با استفاده از یک تغییر به انجام می رسانند؛ و 3) تغییر در نوع فیلد جستجو هنگام بسط جستجو بیشتر در مورد فیلدهای عمومی، عنوان و موضوع رخ می دهد
خلاصه ماشینی:
"تحلیل بسط عبارتهای جستجوی موضوعی دانشجویان،الگوهای بسط و همخوانی آنها با سرعنوانهای موضوعی فارسی در فهرست رایانهای 1 امیر نیکزمان2،دکتر رحمت الله فتاحی3 دریافت:1390/5/24 پذیرش:1390/6/23 چکیده هدف:بررسی چگونگی بسط عبارت جستجوی موضوعی و میزان همخوانی عبارتهای بسطیافته با سرعنوانهای موضوعی فارسی و مقایسه الگوهای بسط جستجوی موضوعی دانشجویان از دو بعد متغیرهای واژگانی و زمینهای در حوزه موضوعی کشاورزی(حوزه علوم کاربردی)و حوزههای موضوعی کتابداری،علوم تربیتی و روانشناسی (حوزه علوم انسانی)هدف این پژوهش است.
سیاهههای وارسی مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از:1)"سیاهه وارسی سنجش میزان همخوانی عبارتهای جستجوی موضوعی با سرعنوانهای موضوعی فارسی"که براساس دادههای بهدست آمده از پژوهش کارلایل(1989)و سیاهه وارسی مورد استفاده در پایاننامه کارشناسی ارشد ارسطوپور(1385) شکل گرفته است؛2)"سیاهه بسط عبارت جستجو"که مبتنی بر اطلاعات بهدست آمده از پژوهشهای پیشین از جمله توسط کارلایل(1989)و سایر پژوهشهایی است که به نوعی پژوهشگر را با متغیرهای موجود در محیط رابط فهرستهای رایانهای که میتوان از آنها برای بسط جستجو استفاده نمود،آشنا نمودهاند.
در جدول 4،فراوانی و درصد فراوانی مربوط به بسط جستجو با استفاده از انواع متغیرهای زمینهای و زبانشناختی موجود در محیط جستجوی فهرست رایانهای،به تفکیک دانشکده کشاورزی و دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی به ترتیب نزولی(از زیاد به کم)نشان داده شده است.
بیشتر بودن درصد میزان همخوانی کامل عبارتهای جستجوی موضوعی اولیه و بسط اول باژ سرعنوانهای موضوعی فارسی(پذیرفتهشده و پذیرفتهنشده)در جستجوهای انجام گرفته در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،احتمال میتواند وجود ارجاعهای بیشتر مربوط به حوزه موضوعی کتابداری،علوم تربیتی و روانشناسی(حوزه علوم انسانی)را نسبت به علوم کشاورزی(حوزه علوم کاربردی)در سرعنوانهای موضوعی فارسی نشان دهد(جدول 10).
Successes and Failures of Patrons Searching the Online Catalog at a Large Academic Library: A Transaction Log Analysis."