چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف روشن ساختن نقش میانجیگر سبکهای مقابله با تنیدگی در بررسی رابطه بین استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی انجام گرفت. روش : در نمونهای متشـکل از 415 آزمـودنی (165 پسـر و 250 دختر)، پرسشنامه استرس زندگی دانشجویی (SLSI) ، پرسشنامه مقابله با موقعیتهای استرسزا (CISS) و مقیاسهای بهزیستی ذهنی (SWS) ارزیابی شد. با استفاده از مدلهای تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی، نقش میانجـیگر سبکهای مقابله در بررسی رابطه بین استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی مورد مطالعه قرار گرفت. یافتهها : از بین سبکهای مقابله، تنها سبک مقابله مسالهمدار بهطور معنیداری رابطه منفی بین استرس تحصیلی و مقیاس عاطفه مثبت و تنها سبک مقابله هیجانمدار بهطور معنیداری رابطه منفی بین استرس تحصیلی و مقیاس عاطفه منفی را کاهش دادند. سبکهای مقابله مسالهمــــدار و هیجانمدار، بهطور معنیداری رابطه منفی بین استرس تحصیلی و مقیاس رضایت از زندگی را کاهش دادند. نتیجهگیری : توجه به نقش میانجیگر سبکهای مقابله در بررسی رابطه بین استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی ضروری است.
خلاصه ماشینی:
"تفاوتهای فردی در استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی:نقش سبکهای مقابله با تنیدگی dna sserts cimedaca ni secnereffid laudividnI selyts gnipoc fo eloR:gnieb-llew evitcejbus تاریخ دریافت:86/10/10 محمد نقی فراهانی*،امید شکری1،فریبرز گراوند2،زهره دانشورپور1 چکیده {IBمقدمه:پژوهش حاضر با هدف روشن ساختن نقش میانجیگر سبکهای مقابلهبا تنیدگی در بررسی رابطه بین استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی انجام گرفت.
لذا،با توجه به اهمیتموضوع،در این پژوهش سعی شده است با استناد به رویکردهایبالا-پایین در حوزه مطالعاتی بهزیستی ذهنی،نقش میانجیگرسبکهای مقابله با تنیدگی به عنوان متغیری درونفردی در بررسیرابطه بین تنیدگی تحصیلی و بهزیستی ذهنی دانشجویان موردمطالعه قرار گیرد.
براساس آنچه گفته شد پژوهش حاضر درپی آن است که دربررسی رابطه بین تنیدگی تحصیلی با بهزیستی ذهنی نقشمیانجیگر سبکهای مقابله با تنیدگی به عنوان یکی از منابعدرونفردی موثر در مواجهه با عوامل تنیدگیزا را مشخص کند.
روش با توجه به هدف پژوهش حاضر یعنی بررسی رابطه بین تنیدگیتحصیلی با بهزیستی ذهنی،نقش میانجیگر سبکهای مقابله باتنیدگی به عنوان یکی از منابع درونفردی موثر در مواجهه با عواملتنیدگیزا،از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شد.
همچنین ذکر این نکته نیز ضروری به نظر میرسد کهدر پژوهش حاضر مطالعه نقش تفاوتهای جنسی درباره تنیدگیتحصیلی و عملکرد تحصیلی مورد توجه نویسندگان مقاله نبودهاست و تنها به منظور کنترل نقش آن در مدلهای رگرسیونیسلسله مراتبی در اولین گام وارد معادله شده است.
نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی در پیشبینیرضایت از زندگی نشان داد که رابطه منفی بین تنیدگی تحصیلی ومقیاس رضایت از زندگی با ورود سبکهای مقابله هیجانمدار ومسألهمدار کاهش یافته است."