چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر عملکرد کلی خانواده بر وضعیت هویت دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر اصفهان بود. روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. بدین منظور 140 دانشآموز دختر پایههای اول تا سوم دبیرستان بهروش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند که پس از حذف پرسشنامههای ناقص، تعداد 121 پرسشنامه برای تجزیه و تحلیل پذیرفته شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه سنجش خانواده (FAD) و پرسشنامه سنجش حالات هویت بنیون و آدامز (EOM-EIS2) بود. دادههای بهدستآمده با روشهای آماری تحلیل عوامل (با استفاده از روش چرخشی واریماکس) و تحلیل مانوای تکگروهی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین عملکرد کلی خانواده و 3 وضعیت هویت آشفته، تعلیق در هویتیابی، و هویت زودشکلگرفته رابطه معنیداری وجود دارد، اما بین عملکرد کلی خانواده و هویت تحققیافته، رابطه معنیداری وجود ندارد. نتیجهگیری: نه تنها عامل عملکرد خانواده بلکه عوامل فرهنگی و میزان جدایی فردیت نیز در دستیابی به هویت بسیار موثر هستند و میتوانند در شکلگیری هویت تأثیرگذار باشند. از طرف دیگر، باید به تاثیر کودک بر رفتار والـدین و دوجـانبه بودن روابط والـدین- نوجوان در مورد رفتـارهـای مشکلآفرین و هویتیابی در دوران نوجوانی نیز توجه شود.
خلاصه ماشینی:
"تأثیر عملکرد کلی خانواده بر وضعیت هویت دانشآموزان stneduts fo sutats ytitnedi no noitcnuf ylimaf lareneg fo tceffE تاریخ دریافت:87/5/2\تاریخ پذیرش:88/2/20 مرجان فرزانهجو1،احمد یارمحمدیان*،حسین مولوی1 چکیده {IBمقدمه:هدف از این پژوهش،بررسی تأثیر عملکرد کلی خانواده بر وضعیتهویت دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر اصفهان بود.
با توجه به مطالعات نظری بالا،هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرعملکرد کلی خانواده بر وضعیتهای هویت نوجوانان دختر است کهاین سئوالات را دربرمیگیرد:1-آیا بین حیطههای مختلف عملکردکلی خانواده و وضعیت هویت آشفته در دختران دبیرستانی رابطهمعنیداری وجود دارد؟؛2-آیا بین حیطههای مختلف عملکرد کلیخانواده و وضعیت هویت زودشکل گرفته در دختران دبیرستانی رابطهمعنیداری وجود دارد؟؛3-آین بین حیطههای مختلف عملکرد کلیخانواده و وضعیت تعلیق در هویت در دختران دبیرستانی رابطهمعنیداری وجود دارد؟؛4-آین بین حطیههای مختلف عملکرد کلیخانواده و وضعیت هویت تحققیافته در دختران دبیرستانی رابطهمعنیداری وجود دارد؟ روش با توجه به این که هدف پژوهش حاضر،بررسی رابطه عملکرد کلیخانواده با وضعیتهای هویت است،روش تحقیق توصیفی از نوعهمبستگی است.
همچنین مانزی و دیگران30که به بررسی ماهیتخانواده بر شکلگیری هویت در 2 فرهنگ مختلف(ایتالیا وبریتانیا)پرداختند نیز به این نتیجه رسیدند که اگرچه انسجامخانوادگی با سلامت روانی بهتر در افراد هر دو کشور مرتبط استاما وجود مرزهای نامشخص بین افراد خانواده با سلامت روانیکمتر و ضعیفتر در کشور انگلستان مرتبط است در حالیکه چنینارتباطی در کشور ایتالیا یافت نمیشود.
سومین نکته مهم این است که برای ارزیابی و سنجش عملکردخانواده در پژوهشهای مختلف از پرسشنامههای مختلف استفادهشد که هرکدام بر جنبهای از ابعاد عملکرد خانواده تاکید بیشتریدارد و همانگونه که مانزی و دیگران30اشاره کردهاند،هرکداماز پرسشنامهها با توجه به یک بافت فرهنگی خاص تنظیم شدهاست و سوالات و آیتمهای مختلفی که در آن پرسشنامه قرار دارد با توجه به اهمیت آن مورد در بافت فرهنگی خودش است و ممکناست این پرسشنامه از برخی رفتارهای گویای فرهنگ دیگر غافلشده باشد."