چکیده:
مقدمه: این پژوهش بهمنظور مقایسه راهبردهای مقابلهای با سبکهای شخصیتی در دانشجویان افسرده و غیرافسرده ساکن در خوابگاه انجام شد. روش: 215 دانشجوی دختر ساکن در خوابگاههای دانشگاه علوم پزشکی ایران به شیوه نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامههای راهبردهای مقابلهای بیلینگز و موس، سبکهای شخصیتی نئو و مقیاس افسردگی بک در آنها به اجرا درآمد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس و رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: دانشجویان افسرده در مقایسه با دانشجویان غیرافسرده از راهبرد حل مساله، ارزیابی شناختی و مهار جسمانی بیشتری استفاده کردند؛ از طرفی، دانشجویان افسرده در مقایسه با غیرافسرده از نظر ویژگیهای شخصیتی با هم تفاوت معنیداری نشان دادند. نتیجهگیری: بین راهبردهای مقابله و ویژگیهای شخصیتی رواننژندی، برونگرایی و باز بودن به تجربهها با افسردگی رابطه وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"مقایسه راهبردهای مقابلهای و سبکهای شخصیتی در دانشجویانافسرده و غیر افسرده Comparison of Copying strategies and personality styles in depressed and non-depressed students تاریخ دریافت:87/7/13 بنفشه فرزین راد1،علی اصغر نژاد فرید1،رخساره یکه یزدان دوست1،مجتبی حبیبی عسگرآباد کیده {IBمقدمه:این پژوهش به منظور مقایسه راهبردهای مقابلهای با سبکهایشخصیتی در دانشجویان افسرده و غیر افسرده ساکن در خوابگاه انجام شد.
راهبردهای مقابلهای،تلاشهای شناختیو رفتاری است که افراد در موارد تنیدگیزا برای کنار آمدن بامسایل و مشکلات خود به کار میبرند و نقش اساسی وتعیینکننده در سلامت جسمانی و روانی آنها ایفا میکند.
آیا به دلیل نوع راهبرد مقابله و سبک شخصیتی است کهدانشجویان خوابگاهی در مواجهه با مشکلات و موقعیتهایتنیدگیزا به کار میبندند یا خیر؟هدف از انجام این پژوهشبررسی ویژگیهای شخصیتی دانشجویان افسرده و غیر افسردهساکن خوابگاه و اثر پیشبینیکنندگی راهبردهای مقابلهای در آنهابود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)بین دانشجویان افسرده و غیر افسرده تفاوت معنیداری درزیر مقیاسهای راهبردهای مقابلهای و همچنین ویژگیهایشخصیتی وجود داشت( p<0/01 ؛جدول 2 و 3).
از طرفی،راهبرد مقابله مهار جسمانی و برونگراییهمبستگی مثبت معنیداری با افسردگی دانشجویان داشت وبه ترتیب دارای مقدار همبستگی 0/17 و 0/16 بود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) حث دانشجویان غیر افسرده در مقایسه با دانشجویان افسرده از راهبردحل مساله،ارزیابی شناختی،مهار جسمانی و جلب حمایتاجتماعی بیشتری استفاده میکنند،ولی تفاوتهای مشاهده شدهدر سطح جلب حمایت اجتماعی معنیدار نبود.
نتیجه یکی از چندین مطالعه روی دانشجویان افسرده نشان دادهکه افسردگی باعث پیشرفت آسیب مانند افزایش خطر خودکشیمیشود حتی اگر شدت نشانگان آن خفیف باشد،افسردگی آنهااساسی است و میتواند آسیبزا باشد.
Investigate the relationship between stress and coping styles with the students and public universities of Tehran[dissertation]."