خلاصه ماشینی:
"امت دارای مفهومی جهانی است و موضوع محدودیتهای منطقهای،زبانی، نژادی و ملی نیست،بنابراین الگوی جامعه اسلامی صرفا بر اساس مبانی اقتصادی-سیاسی یا اطلاعاتی-ارتباطی نیست.
امروزه آنچه که به عنوان مبحث جهانی شدن مطرح میشود،یک نوع «همبستگی پیچیده»است یعنی یک روند«شبکهسازی» که ارتباط با یکدیگر را به حوزههای اقتصادی،مالی، منابع طبیعی و تکنولوژیکی میکشاند،بدون آنکه یک چهارچوبهء فرهنگی معنیدار که مشخصهء جامعه است را ایجاد نماید.
چه اشتباهی رخ داده بود؟چرا ناظران چشماندازهای ارتباطی،سیاسی و فرهنگی فعلی را پیشبینی و تصویر نکردند؟آیا این بدان علت بود که عناصر تعیین کننده نهادها و ایدئولوژیهای رسمی زندگی مدرن،بیش از اندازه مورد توجه قرار گرفتند؟و یا آنکه آنان صرفا در تغییر روند تحولات اجتماعی عصر ما خطا کردند؟آیا تمایلات فرهنگی و الگوی گفتاری غالب بر فعل و انفعالات اجتماعی آنان موجب گمراهیشان گردید؟ متودولوژی«انتقادی»آنان تا چه اندازه ذی مدخل بود؟ من در جای دیگر سعی کردهام تا نشان دهم مکاتب فکری معتقد به تحولات جبری اقتصادی و تزهای قدرت- محوری ژئوپولوتیکی دورهء«رئالیست»روابط بینالمللی، همگی دارای نقاط اشتراک بخصوص میباشد: 1-آنان همگی در یک مجرای قدرتی روابط بینالمللی مشترک هستند که سیاسی یا اقتصادی و یا هر دو میباشد.
eeS dimaH analwoM , " liviC yteicoS , noitamrofnl yteicoS dna cimalsl yteicoS : A evitarapmoC evitcepsreP , " ni okvalS lahcilpS , werdnA eserbalaC , dna niloC krapS , sde , noitamrofnl yteicoS dna liviC yteicoS : nA lanoitametnl eugolaiD no eht gnignahC dlroW redrO , ) tseW etteyafaL , ."