چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی و مقایسه ی مهارت های زندگی دانش آموزان دختر و پسر سه شاخه ی نظری، فنی حرفه ای و کاردانش مقطع متوسطه ی شهرستان گرمسار بر اساس الگوی وایلز و باندی در سال 88-1387 بوده است. روش پژوهش توصیفی – پیمایشی و جامعه ی آماری3041 دانش آموز از سه مقطع متوسطه ی شهر گرمسار بود. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای ،342 نفر تعیین شد. ابزار گرد آوری داده ها، پرسشنامه ی محقق ساخته بود که ضریب پایایی آن بیش از 85/0 محاسبه شد. داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون های کریسکال والیس و یومن ویتنی تجزیه و تحلیل گردید. در سه شاخه ی نظری، فنی حرفه ای و کاردانش در متغیرهای پیشرفت تحصیلی، اهمیت سازمان، حل مشکل، جستجوی دانش، عادت های خوب عقلی و جسمی، خویشتن پنداری، جهت یابی به خانواده و جهت یابی به آینده اختلاف معنی داری مشاهده نشد، ولی در متغیرهای رفتار همکارانه و آماده برای تغییر اختلاف معنی دار بود. در مورد متغیرهای پیشرفت تحصیلی، جستجوی دانش، عادت های خوب عقلی و جسمی، رفتار همکارانه وجهت یابی به آینده بین دختران و پسران با اطمینان دست کم 95/0 و در متغیر آماده برای تغییر، بین دختران و پسران با اطمینان 932/0 اختلاف وجود داشت، ولی درمورد متغیرهای اهمیت سازمان، حل مشکل، خویشتن پنداری و جهت یابی به خانواده تفاوتی معنادار مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
"پیشینه ی پژوهش پژوهش در زمینه ی الگوی وایلز و باندی و بر اساس متغیرهای آن بکر می باشد و اغلب پژوهش های انجام شده در زمینه ی مهارت ها، به تأثیرآموزش مهارت های زندگی پرداخته اند که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود: - Life Skills ارسطویی (١٣٧٣ )در مطالعه ای به بررسی ارتباط خود پنداره با جنسیت و پیشرفت تحصیلی پرداخته است که در این پژوهش خود پنداره و نگرش به خود، در دانش آموزان پسر نسبت به دختران مثبت تر است .
یافته های پژوهش با توجه به داده های موجود درجدول١، فرض برابری در بین سه شاخه ی نظری، فنی حرفه ای و کاردانش با استفاده از آزمون کروسکال والیس در مورد متغیرهای پیشرفت تحصیلی (٠/٢٣١ >P)، اهمیت سازمان( ٠٢٢٤>P )، حل مشکل (٠٣٥٥>P )، جستجوی دانش (٠١٦٢>P)، عادت های خوب عقلی و جسمی (٠٣٤٨>P), رفتار همکارانه (٠٠٦٦>P)،خویشتن پنداری (٠٦٦٩>P )، جهت یابی به خانواده (٠٩٧٦>P ) و جهت یابی به آینده( ٠٥١٣>P) پذیرفته شده است .
میانگین رتبه درمتغیر جستجوی دانش ، از بیشینه به کمینه ، به ترتیب در شاخه های نظری کاردانش و فنی حرفه ای مشاهده می شود شاید به این دلیل که دانش آموزان در شاخه ی نظری بیش تر به مطالعه و پژوهش کتاب ها و در دو شاخه ی دیگر به کارهای عملی می پردازند، البته اختلاف بین شاخه ها معنی دار نیست ."