چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط مؤلفه های اصلی استراتژی های مطالعه و یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران انجام شده است. این پژوهش به روش همبستگی انجام شد و جامعه ی آماری پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران بودند. حجم نمونه بر اساس حجم جامعه 386 نفر برآورد شد که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. مؤلفه های اصلی استراتژی های مطالعه و یادگیری با استفاده از پرسشنامه ی استاندارد شده ی استراتژی های مطالعه و یادگیری (LASSI) اندازه گیری شد. با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، رابطه ی سه مؤلفه ی اصلی مهارت، اشتیاق و خودنظم دهی با پیشرفت تحصیلی (معدل کل ترم دانشجویان) مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها حاکی از آن بود که هر سه مؤلفه ی اصلی استراتژی های مطالعه و یادگیری با پیشرفت تحصیلی رابطه ای معنی دار داشتند، مقایسه ی مؤلفه های اصلی استراتژی های مطالعه و یادگیری در دو گروه دانشجویان دختر و پسر تفاوتی معنی دار را نشان داد و همچنین نیمرخ استراتژی های مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران با جدول نمونه هنجاری دانشجویان آمریکایی تفاوت های شایان توجهی داشت.
خلاصه ماشینی:
"- Palmer جدول ١ - توزیع درصدی دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مازندران بر حسب نحوه ی استفاده از استراتژیهای مطالعه و یادگیری به تفکیک مؤلفه ها و حیطه های تشکیل دهنده آن ها مؤلفه استراتژیهای مطالعه و یادگیری عالی خوب متوسط ضعیف پردازش اطلاعات 7/3 45/9 44/5 2/3 مهارت انتخاب ایده اصلی 5/4 48/7 44/9 2 راهبردهای آزمون 3/9 48/4 41/1 1/6 اضطراب 4/1 40/4 52/9 2/6 اشتیاق نگرش 7 45/8 44/6 2/6 انگیزش 3/4 51/8 42/7 2/1 تمرکز 2/6 46/4 48/7 2/3 خودآزمایی 4/9 55/7 37/8 1/6 خود نظم دهی راهنمای مطالعه 3/1 50 44/8 2/1 مدیریت زمان 1/8 50/8 44/6 2/8 برای بررسی فرضیه های نخست تا سوم پژوهش ، از آزمون همبـستگی پیرسـون اسـتفاده شـده است و در جدول شماره ی٢ وضعیت همبستگی استراتژیهای مطالعه و یادگیری با یک دیگـر و بـا پیشرفت تحصیلی دانشجویان نشان داده شده است ."