چکیده:
هدف پژوهش حاضر مطالعهی قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی، و جامعهی آماری کلیهی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 87-88 است. برای اجرای پژوهش تعداد 400 نفر نمونه از بین کلیهی دانشجویان، با بهرهگیری از روش نمونهگیری طبقهیی تصادفی متناسب با حجم انتخاب شدهاند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامهی سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان ایرانی است که پایایی آن 92/0 و روایی همزمان آن 74/0 گزارش شده است. عمدهترین یافتههای پژوهش عبارتند از: قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز از حد متوسط بالاتر بوده و بر اساس متغیرهای جنسیت، سال تحصیلی، دانشکده و گروههای پنجگانهی (علوم انسانی، علوم پایه، مهندسی، کشاورزی و هنر) تفاوت معناداری نداشته است. اما بین قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان گروههای پنجگانهی بالا در خرده مقیاسهای نیاز به پیشرفت و تحمل ابهام، تفاوت معنادار مشاهده شده است. همچنین به زعم دانشجویان بین خرده مقیاسهای کارآفرینی تفاوت معنادار وجود دارد. ضمن اینکه آموزش کارآفرینی در پرورش قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز موثر نبوده است، 84/0 آنان به کار کردن در کنار درس خواندن ابراز تمایل کردهاند.
خلاصه ماشینی:
نتیجهی آزمون «t» مقایسهی میانگین دو گروه مستقل به تفکیک متغیر جنسیت شاخصهای آماری جنسیت میانگین انحراف معیار T سطح معناداری پسر 88/2 28/0 442/0- 236/0 دختر 90/2 29/0 پرسش چهارم پژوهش عبارت بود از اینکه: «آیا قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بر اساس گروههای پنجگانهی علوم انسانی، علوم پایه، مهندسی، کشاورزی و هنر مبین وجود تفاوت معنادار است؟».
«F» محاسبه شده نشان میدهد که میانگین قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در گروههای پنجگانهی علوم انسانی، علوم پایه، مهندسی، کشاورزی و هنر بر اساس خرده مقیاسهای ریسک پذیری (402/0=sig و 010/1=f)، کانون نظارت (101/0=sig و 955/1=f)، سلاست فکری (450/0=sig و 924/0=f)، عملگرایی (744/0=sig و 489/0=f)، رؤیاپردازی (624/0=sig و 655/0=f) و چالشطلبی (891/0=sig و 280/0=f) در سطح 05/0 p(مبین وجود تفاوت معنادار نبوده است.
نتیجهی تحلیل آزمون توکی قابلیت کارآفرینی دانشجویان گروههای پنجگانه در خرده مقیاس تحمل ابهام گروهها اختلاف میانگین خطای انحراف معیار سطح معناداری علوم پایه با علوم انسانی 206/0 066/0 017/0 پرسش ششم پژوهش عبارت بود از اینکه: «آیا قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بر اساس متغیر دانشکده مبین وجود تفاوت معنادار است؟ 1 ».
نتیجهی تحلیل واریانس یک طرفهی قابلیت کارآفرینی دانشجویان بر اساس متغیر دانشکده شاخصهای آماری منبع تغییر مجموع مجذورها درجههای آزادی میانگین مجذورها F سطح معناداری بین گروهی 527/1 12 127/0 549/1 107/0 درون گروهی 840/23 278 082/0 کل 367/24 290 - پرسش هفتم پژوهش عبارت بود از اینکه: «آیا قابلیتهای کارآفرینی در دانشجویان سال اول، دوم، سوم و چهارم دانشگاه شهید چمران اهواز مبین وجود تفاوت معنادار است؟».