چکیده:
پژوهش حاضر در پی بررسی تحولات دانشگاهها در سطوح ملی و جهانی است. تحولات دانشگاهی متاثر از دگرگونیهای پرشتاب جهانی مانند تحولات ناشی از فناوری اطلاعات، و موج توانمند جهانی شدن است. این تحولات به صورت مشکلات گوناگون در برابر دانشگاهها ظاهر می شود. در واقع مشکلات عدیده ، کیان و کارکرد دانشگاههای مرسوم را دچار چالش می کند. از این رو شناخت و تحلیل مشکلات دانشگاهها گامی اساسی برای توسعه نظام دانشگاهی درآینده به شمار می آید. این پژوهش دارای دو بخش است. در بخش نخست به مشکلات دانشگاههای جهان می پردازد. در بخش دوم، مدل نظام توسعه علمی کشور به اجمال ارائه و بحث می شود. در هر بخش روش شناسی به کارگرفته نیز، مطرح می گردد.
خلاصه ماشینی:
"به اجمال میتوان وجوهی از این تحولات را برشمرد(1999 ,savraD : -تلاش سامان یافته برای دستیابی به معارف روزآمد؛ -رواج روششناسی جدید موسوم به روش علمی در میان دانشآموختگان؛ -پراکندن یافتههای علمی و فناوری در جامعه بویژه در جامعۀ شهری؛ -فراهم ساختن زمینههای پیدایی طبقات متوسط دانش آموختۀ شهری؛ -پیدایی دستههایی از دانش آموختگان با عنوان نخبگان )setile( یا روشنفکران )aistnegilletni( با حرفههای نوظهور؛ -آرمانی و ارزشی شدن محافل و مدارج دانشگاهی برای قاطبۀ شهروندان؛ در نتیجه،دانشگاه به عنوان دریچهای برای نوسازی و وسیلهای برای دستیابی به توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی به شمار میآید.
البته در سالهای پیش از آن طلایگان پارهای مباحث نو در قبال آینده دانشگاه و نیز بازاریابی برای دانشگاه دیده شده است(1980 ,nettiL( ؛ &%02506ABPG025G% از دهۀ 1980 میلادی دانشگاهها دچار مشکلات عدیده شدند.
مقولات مربوط و نمونههایی از مصادیق مربوط عبارت است از: الف-گسترش دانشگاه:تحولات اجتماعی و فناوری در دو دهۀ پایانی سدۀ بیستم میلادی سبب توجه بسیار افزونتر به گسترش دانشگاهها در کشورهای پیشرفته صنعتی شده است.
مشکلات این دسته از دانشگاهها در چند مقوله قابل دستهبندی است: الف-کمبود ظرفیت دانشگاهها:ظرفیت نسبی سرانۀ جذب دانشجو در دانشگاههای کشورهای در حال توسعه در حدود نصف تا ثلث ظرفیت در کشورهای پیشرفتۀ صنعتی است.
طرح مذکور به منظور توسعۀ علمی به عنوان ابزار عمدۀ توسعه ملی،بازنگری و تحول نظام آموزش عالی و نظام پژوهشی کشور،همگامی نظام علمی با فرایند جهانی شدن و تهیۀ قانون نظام علمی کشور تعیین شده است."