خلاصه ماشینی:
"به اعتقاد نگارنده علاوه بر محاسبه ردیفهای متعدد بودجه عمومی که ماهیت کاملا نفتی دارند، برای درک صحیحتر وابستگی بودجه دولتی به نفت لازم است استفادههای دولتی از حساب ذخیره ارزی که بخش زیادی از آن نیز خارج ردیفهای بودجه صورت گرفته و همچنین منابع اختصاص یافته از درآمدهای نفتی به شرکت ملی نفت ایران که این منابع نیز در بودجه عمومی درج نمیشود به طور دقیق محاسبه شود.
چقدر در وضعیت کنونی اقتصادی،بالا بودن نقدینگی و اثرات زودهنگام آن در بحرانهای مالی از مسکن تا طلا و ارز،سیستم قانوننویسی کشور باید مورد واکاوی و آسیبشناسی قرار بگیرد؟ مجلس از سال 85 به روند صعودی افزایش نقدینگی در اثر اجرای سیاستهای خاص اقتصادی دولت نهم پی برده بود.
مگر نمیگفتند با این روند میتوانند کاری کنند که بودجه عمرانی سریعتر روی پروژههای کلید خرج شود و کار زودتر به نتیجه برسد،پس چه شد؟چرا کسی نمیآید پاسخ دهد که از سال 81 تا 90 میزان جذب بودجه عمرانی به طور متوسط همیشه 70 درصد بوده؛یعنی در همان سال 90 از بودجه 190 هزار میلیارد تومانی عمرانی 140 هزار میلیارد تومان جذب شده است.
خب قرار بود سازمان مدیریت برداشته شود که این جذب افزایش یابد؟ پنج برابر بودجه عمرانی آخرین سال کاریاش، طرح عمرانی را کلید بزند؟در زبان اقتصاد به این روند میگویند بیانضباطی،هرقدر تعداد پروژههای نیمهکاره زیادتر شود،سرعت به اتمام رسیدن یک طرح طولانیتر میشود و این خودش خسران بزرگی به بیت المال و منافع کلان است."