خلاصه ماشینی:
"البتهمباحث مربوط به ساختاری صوری فلسفۀفرهنگ به همینجا خاتمه نمییابد،بلکهپرسشهای بسیاری را دربرمیگیرد،مانند اینکه مجموعه مسائل این دانش رامیتوان یک دستگاه قلمداد کرد یا خیر؟این مسائل در یک سلسلۀ طولی مترتببرهم،به قضیة القضایا منتهی میشوند؟آیا باید به آنها به صورت کل انگارانه نگاهکرد یا رابطهای شبکهای باهم دارند که ازهسته و حاشیه تشکیل شده است؛یعنییک دسته از مسائل هستۀ آن علماند ودستهای دیگر جایگاه حاشیهای دارند؟به سخن دیگر،ساختاری عمودی داردیا افقی؟ اما گاه پرسشهای از این دست مطرحمیشود که آیا بین مسائل فلسفۀ فرهنگ،رابطۀ تولیدی وجود دارد؟آیا آنها بریکدیگر ابتنائی دارند یا اینکه کل وارهاند؟در این میان ممکن است از نظر عدهایسامانۀ معرفتی مسائل فلسفۀ فرهنگیک صورت هرم-شبکه داشته باشد ونوعی ترتیب و ترتب طولی و عرضی میانآنها برقرار باشد.
در هویت معرفتی فلسفۀ فرهنگ،این پرسش مطرح میشود که فلسفۀفرهنگ با نگاه معرفتشناختی از نوععلوم«حقیقی»به شمار میآید یا«اعتباری»4؟در پاسخ باید گفت کهاین علم به دلیل آنکه فلسفه است و ازعلوم عقلی تلقی میشود در گروه علومحقیقی قرار میگیرد."