خلاصه ماشینی:
"این در حالی است که حکمتالهی اقتضا داد که انسان مصالح و مفاسدخویش را بشناسد تا آگاهانه انتخاب کند؛ازاینرو عقل حکم میکند که باید طریقدیگری نیز برای شناخت باشد.
3*اخلاق الهی:از منظر انسانانقلابی فقط اخلاقی میتواند آدمی راهدایت کند که براساس اطلاعات متقنو صحیح پایهریزی شده باشد و بیتردیداین اطلاعات نزد انسانی منقطع از دین وحتی نزد انسانی معتقد به دین حداقلی،نمیتواند باشد و تنها با چنگ زدن بهدین حقیقی با تمامی تعالیم آن،میتوانبه اخلاقی دست یافت که آدمی را هدایتکند 4*چندبعدی بودن:انسان انقلابی،آدمی را یک موجود تکبعدی و تکساحتینمیداند،بلکه انسان موجودی چندساحتییا دو بعدی است؛یعنی انسان هم بعدمادی و هم بعد مجرد دارد؛به عبارت دیگرهم رو به دنیا و هم رو به عقبی دارد.
بدینسان انسان انقلابی در حوزههایگوناگون سیاسی،اجتماعی و اقتصادیفعال است و براساس تعالیم روحبخشاسلام،نظریهپردازی میکند و به این امراهتمام دارد که هم در عالم نظر و هم درعالم عمل،در صراحت مستقیم باشد.
7*انسان انقلابی و غربی هر دو به علومطبیعی توجه میکنند،اما نگرش این دوبا هم تفاوت دارد؛در عالم غربی نسبت بهعلوم طبیعی نگاه استقلالی وجود دارد ومطلوبیت آن دارای اصالت است.
برای همین او معتقد است که خود انسانباید سازنده و معمار خویش باشد و کمالاترا به فعلیت برساند و شرط تحقق کمالاتنهفته در وجود آدمی ایمان است؛در واقع«از ایمان،تقوا و عمل صالح و کوشش درطریق الهی برمیخیزد»و انسان بدینطریق میتواند واجد کمالات شود.
در این میان با توجه به نگرش جامع ومتقنی که انسانشناسی اسلامی دارد وهمچنین شرایط استثنایی جهان اسلام(بهار اسلامی)و حتی کشورهای غربی(جنبشهای ضد سرمایهداری)،ضرورتدارد که برای تأسیس«علوم انسانیاسلامی»اقداماتی عاجل و البته دقیق وکاربردی انجام پذیرد."